Eerste week van school - Reisverslag uit Warrnambool, Australië van Peer Leent - WaarBenJij.nu Eerste week van school - Reisverslag uit Warrnambool, Australië van Peer Leent - WaarBenJij.nu

Eerste week van school

Door: Boklaui

Blijf op de hoogte en volg Peer

16 Juli 2009 | Australië, Warrnambool

Maandagochtend 17 juli, het lijkt er op dat het dan toch moet gaan gebeuren. Nog niet meteen natuurlijk, want een heel fijn gegeven is, dat ik maandag alleen les heb van 2 tot 3. Er zijn nog wel wat losse eindjes die moeten worden geregeld, dus ik vertrek na een goed ontbijt en het nakijken van alle vereisten van de vakken om half 12 naar de stad. Op mijn fiets uiteraard, wat nogmaals blijkt een niet zo normaal vervoersmiddel te zijn. Toeterende vrachtwagens omdat je te dicht op de rijbaan fietst –maar ja, veel meer ruimte is er niet op de lokale fietspaden- lachende mensen in iedere auto en bussen met schoolkinderen, die reageren alsof ze drie clowns op een tandem voorbij zien komen. Moet je die idioot zien! Zal nog wel een tijdje aanhouden… Krijg ook al reacties op de uni. ‘Hey ben jij niet die bloke die ik vanmorgen over de Princess Highway zag fietsen?’ ‘Waar kom je vandaan?’ ‘Ah, komt goed uit dat het een oranje fiets is…’ Goede gesprekken overal :).

In de stad regel ik nog snel wat magnetronbakjes, omdat koken voor meerdere dagen toch altijd een stuk sneller en goedkoper is. Wat lampen, omdat ik er nu al eentje kapot heb gekregen en een bandenplaksetje. De laatste heb ik gelukkig nog niet nodig, maar er liggen flink wat scherpe steentjes en glas op de ondergebruikte fietsstrook. Ondertussen wordt ik gebeld door Student Life om te zeggen dat er een verplichte cursus in mijn programma ontbreekt. Weet ik! En er moet er eentje worden gewisseld. Ik kom er meteen aan. Na het oppompen van de fietsbanden en het verhogen van het zadel van kleine-Australische-meisjes-stand naar normale-Nederlander-stand kost de rit naar de uni me totaal nog maar 35 minuten. Ver is het niet, maar vergeleken met de vlakke Nederlandse fietspaden is het hier goed doorwerken op enkele kleine klimmetjes met een oude mountain-bike.

Aangekomen bij Student Life ben ik inmiddels aangekondigd en het her-inschrijven is dus zo gebeurd. Omdat ik wat tijd over heb, ga ik nog maar even naar de kantine om een potje te Wii-en. In de kantine is namelijk een competitie bezig met allerlei prijzen voor de beste Wii-ers van de campus. En een potje tennis durf ik me nog wel aan te wagen. Dit evenement is georganiseerd door DUSA, omdat anderhalve week introductie nog niet genoeg was, organiseren zij twee weken lang de ‘desorientation weeks’ met allerlei activiteiten op en rond de campus. Maar na een ontspannend potje tennis, is het dan toch echt tijd voor mijn eerste college.

Dit eerste uur college is voor een eerstejaarsvak (Aquaculture and the environment) en onze professor Paul –want het is hier normaal om iedereen bij voornaam te noemen- begint met een levensverhaal van een dik half uur lang. Wat hij hier precies allemaal doet en hoe hij hier is gekomen. Hij wil ons voornamelijk eerstejaarsstudenten met name op het hart drukken, dat hij toch ook maar een mens is en dat wij hem altijd alles kunnen komen vragen. Hij is onze vriend en niet iemand die ons wil pesten. Hij gaat een beetje over de top hier en daar, maar goed, dat we maar weten dat we kunnen langskomen in ieder geval. De rest van het uur neemt hij om te bespreken wat er allemaal in de online studiegids staat die ik al had doorgenomen, kortom een uiterst productieve eerste dag.

Thuis aangekomen staat Emma alweer op punt van vertrekken, want die is volgens mij nooit meer dan een uur lang thuis, tenzij het is om te slapen.. En ze vraagt me of ik meega om te kijken bij haar mates die aan het vissen zijn. Erg geschikte gozers van het type student, die vissen op alles wat beweegt om te zorgen voor een avondmaal. Wel erg ervaren vissers en een genoegen om naar hun enthousiaste verhalen te luisteren. Hier ontmoet ik ook Steve(n), die ook mariene biologie studeert en die ik vanaf deze dag al iedere dag op de uni ben tegengekomen. Hij illustreert nogmaals dat studenten overal hetzelfde zijn, want hij begon op Deakin op zijn 20e en is niet veel jonger dan ik en bezig aan zijn 1e, 2e en 3e jaar. Wel een erg relaxte dude.

Op dag twee is het om 10 uur tijd om onze schrijfvaardigheden bij te spijkeren en als internationale studenten te zien hoe een essay hier geschreven dient te worden. We beginnen met een erg ruim rondje voorstellen en krijgen daarna twee voorbeelden van essays te zien. Het enige dat enigszins afwijkt, is dat hier ook voor veel vakken daadwerkelijk essay geschreven dienen te worden, in plaats van de wetenschappelijke artikelen die ik gewend ben. De opzet verschilt niet zo veel en de manier van bronvermelding zal ik nog eens goed moeten doornemen, maar hierover krijgen we niet te veel te horen. Wel vullen we een korte test in om te zien of we als derdejaars studenten onze studietijd al goed kunnen indelen. Verbazingwekkend genoeg kom ik uit de test als een georganiseerd persoon…

Daarna is het tijd voor nog meer repetitie in de vorm van de veiligheidscursus voor het werken in een lab. Deze heb ik thuis op de uni uiteraard ook al enkele keren mogen genieten, dus veel nieuws steek ik niet op. De filmpjes met hoe het fout kan gaan uit de jaren 80 zijn wel wederom hilarisch! Het enige dat we nog hoeven te doen om deze verplichte cursus af te ronden is het doorwerken van een instructieboekje en het behalen van 70% of meer voor de online test. 15 Minuten en 30 vragen later zie ik zonder leeswerk een 84% verschijnen, dus goed genoeg voor mij :).

Op deze tweede lesdag heeft DUSA een verenigingenbeurs georganiseerd in de kantine, waar alle verenigingen hun diensten aanbieden. Er is van alles te doen, zoals een gamervereniging, laptop-vereniging –geen idee wat die mensen doen..-, een pokerclub, duikclub, voetbalclub, nettball club, australian rules football club enz. enz. En er is weer een gratis lunch voor leden, ook nooit weg. Ik check even wanneer ik de trainingen van het voetbal- en footyteam kan aanschouwen om het niveau eerst een beetje in te schatten en blijf uiteraard even plakken bij de duikvereniging. Erg goed duiken hier naar het schijnt, maar erg oppassen voor stroming en de enorme kou op dit moment.

Daarna is het tijd voor les twee, een tweedejaarsvak Diversity of Fishes. De professor begint zijn verhaal met in één zin te vertellen waar zijn kamer is en dat we altijd kunnen aankloppen. Toch al snel 29 minuten gewonnen op het vorige college… In de volgende 2 uur wordt uitgelegd wat er precies van ons verwacht tijdens de cursus en wordt een korte inleiding gegeven op de stof. De opdrachten die we voor dit vak moeten gaan doen vallen alles mee: Eén essay van 1500 woorden over een Australische vissoort en een labverslag waar we ongeveer 3 dagen mee bezig zullen zijn. De prof. is wel een enorme Pietje Precies, dus dat wordt alles 3 keer nalezen. De stof van het vak zelf is erg interessant, maar ook één van mijn grootste nachtmerries. Tijdens het examen zal het allemaal gaan om het uit je hoofd kennen van families en soorten en hun kenmerken en er zal weinig begrip bij komen kijken. Niet mijn favoriet dus, maar zeker een must voor de doorgewinterde mariene bioloog.

Nog een dag later krijg ik mijn derde vak en ook een tweedejaarsvak: Freshwater Biology. Ook voor dit vak een korte samenvatting van alle opdrachten die we moeten doen. 2 Labjournaals in te leveren na de practica, dus die zullen niet veel voorstellen en een wat uitgebreider verslag van 2 dagen veldwerk. Daarnaast moet een ‘leesverslag’ worden ingeleverd, waarin je in 5 A4tjes 5 wetenschappelijke artikelen beoordeeld op hun inhoud. Dus dat moet ook zeker lukken en kan ik nu meteen aan beginnen, zodat ik tijdens de ‘leesweek’ die ieder vak heeft, geheel vrij ben om met Sara door het land te trekken :). Daarnaast een extra examen voor dit vak voor de examenweken, wat betekent dat de stof in twee delen wordt getoetst. En dat is ook altijd een stuk beter te doen… Bij dit vak wordt wel meer gekeken naar een basisbegrip van hoe systemen werken en het is een stuk anders dan de drie mariene vakken die ik heb gekozen. Erg interessant!

Mijn vierde vak heb ik om eerlijk te zijn nog niet bekeken, maar dit is een derdejaarsvak, waarvoor iedere week online lezingen verschijnen en dat je zelf iedere week moet bijlezen. De enige contacturen zijn twee weekends van besprekingen en onderzoek en het examen. Dat bijlezen komt wel goed, want op een gemiddelde maandag heb ik 1 uur les en op vrijdagen heb ik om de week 3 uur practicum en de andere week vrij. Bovendien ziet de stof van het vak er niet te bewerkelijk uit en erg praktijkgericht, zoals het vak ‘The seas, their use and misuse’ doet vermoeden. Dus dat ligt me wel.

Maar dat zijn zo’n beetje de vakken die ik ga volgen. Deze week heb ik op woensdag en donderdag ook nog weinig te doen gehad, zoals jullie kunnen lezen. En morgen heb ik drie uurtjes practicum, gevolgd door een ontspannen potje midget-golf op het terrein van DUSA. Blijft een geniaal spelletje.. Maar tegen de tijd dat ik weer echt spannende dingen ga doen of opvallende dingen heb gezien, dan laat ik weer van me horen!

  • 17 Juli 2009 - 16:52

    Sara:

    maandag 13 juli zul je bedoelen...
    Een beetje hard leren kan geen kwaad toch!!!! Wel knap om met zo weinig college, je toch niet echt te vervelen :)

    xxx

  • 18 Juli 2009 - 00:41

    Peer:

    Nee, andere mensen vervelen, daar ben ik veel beter in! :)

  • 18 Juli 2009 - 18:53

    Jan-Willem De Bruijn:

    Wii'en op de campus, gekkenwerk.

  • 19 Juli 2009 - 00:04

    Peer:

    Ja, ze moeten iets doen om die studenten actief te houden denk ik... ;). Al zie ik het er hier niet direct aan af, schijnt Australië de States in te hebben gehaald als 'dikste land ter wereld'.

  • 23 Juli 2009 - 09:00

    Ellen:

    De adres gegevens gistern van je moeder gehad. ben maar met het laatste verslag begonnen om te lezen. Leuk om te lezen hoe het er daar aantoe gaat, mn de reaktie op het fietsen.

  • 23 Juli 2009 - 23:44

    Peer:

    Ha, goed dat je de site hebt gevonden! En die reacties is niet zo erg hoor, foetsen doe ik toch wel ;)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Australië, Warrnambool

Daar van benee

Recente Reisverslagen:

16 Oktober 2009

Finale!

28 September 2009

Tentamens en de nerd uithangen

22 September 2009

Blueprint festival

12 September 2009

Sport en uni update

07 September 2009

Eerste ronde footy finals
Peer

World trip time!

Actief sinds 09 Juni 2009
Verslag gelezen: 414
Totaal aantal bezoekers 319267

Voorgaande reizen:

14 Juli 2014 - 01 Augustus 2014

Round trip to Romania

08 April 2014 - 19 April 2014

Florida

02 Juli 2013 - 10 Juli 2013

Croatia & Ljubljana

27 Maart 2013 - 20 Juni 2013

PhD in coral symbiosis Wellington NZ

10 Augustus 2012 - 27 Januari 2013

Onze 6maand huwelijks/wereldreis :)

20 Juli 2012 - 29 Juli 2012

Cavaillon France

13 April 2012 - 16 April 2012

Verhuis JW

19 November 2011 - 15 Maart 2012

Seagrass dynamics Indonesia

06 Juli 2011 - 16 September 2011

Texel

24 Januari 2011 - 03 Juli 2011

Curacao spongebob

10 Mei 2011 - 24 Mei 2011

Montreal Wedding & NY

15 Augustus 2010 - 29 Augustus 2010

"Portugal"

15 Juni 2010 - 23 Juni 2010

Mexico

01 Juli 2009 - 11 November 2009

Daar van benee

29 Mei 2009 - 01 Juni 2009

Weekendje Bergen

12 April 2009 - 19 April 2009

Curacao

13 Juli 2008 - 31 Juli 2008

Baltic

01 Oktober 2007 - 30 Juni 2008

Weekendjes Londen

03 Juli 2007 - 13 Juli 2007

Moneglia

31 Januari 2007 - 13 Februari 2007

Kenia safari

06 Augustus 2006 - 18 Augustus 2006

Mansion Italy

20 Februari 2006 - 07 Maart 2006

Sri Lanka

01 December 2005 - 08 December 2005

Marsa Brayka Bay

10 Augustus 2005 - 17 Augustus 2005

Renesse 05

10 Augustus 2004 - 17 Augustus 2004

Chersonisos

10 Augustus 2003 - 19 Augustus 2003

Istrie

10 Augustus 2002 - 17 Augustus 2002

Renesse 02

07 Maart 2002 - 14 Maart 2002

Dominica

16 September 2001 - 29 September 2001

Lla Franc III

10 Augustus 2001 - 17 Augustus 2001

Renesse 01

08 Juni 2001 - 15 Juni 2001

Hurgada II

11 Mei 2001 - 13 Mei 2001

Formule1 weekend Oostenrijk

10 Augustus 2000 - 17 Augustus 2000

Renesse 00

30 Mei 2000 - 08 Juni 2000

Hurgada I

16 Oktober 1999 - 23 Oktober 1999

Islas Medas

10 Augustus 1999 - 17 Augustus 1999

Renesse 99

23 Oktober 1998 - 01 November 1998

Llafranc II

02 Augustus 1998 - 15 Augustus 1998

Wedding party Ireland

10 Mei 1998 - 17 Mei 1998

Rome reis

18 Oktober 1997 - 25 Oktober 1997

Llafranc I

10 Augustus 1996 - 17 Augustus 1996

Lugano

29 Juli 1995 - 09 Augustus 1995

St. Petersburg

10 Augustus 1994 - 24 Augustus 1994

France/spain camping

10 Augustus 1993 - 24 Augustus 1993

Rondreis Tsjechoslwakije

10 Augustus 1990 - 13 Augustus 1990

Weekendje Brussel

10 Augustus 1989 - 24 Augustus 1989

Spanje J. Magnus

10 Augustus 1987 - 17 Augustus 1987

Texel

10 Augustus 1986 - 17 Augustus 1986

Spanje Calpe

Landen bezocht: