Mijn project! - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Peer Leent - WaarBenJij.nu Mijn project! - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Peer Leent - WaarBenJij.nu

Mijn project!

Door: Boklaui

Blijf op de hoogte en volg Peer

12 Juni 2011 | Nederland, Amsterdam

Het heeft dan even geduurd, maar de tijd voor mijn project is dan toch aangebroken… Na een heerlijk rustdagje donderdag is Ben aangekomen en ook al hadden we voor vrijdag niets afgesproken, was hij uiteraard in de ochtend gewoon op Carmabi te vinden. Ik heb dus ontbijt en een stevige lunch meegenomen en we hebben alle vakantiedagen en werkgerelateerde business uitgebreid met elkaar doorgenomen. Veel gelachen en er zijn ook een aantal zeer goede zaken uit gekomen. We hebben de laatste kleine aanpassingen aan mijn project gemaakt, waardoor we zeker DOC consumptie door onze sponzen kunnen gaan meten. En Ben wist me te vertellen dat ik een toch (te publiceren) artikel over mijn werk hier zou gaan kunnen schrijven en dat ik in de voorlaatste week zou moeten gaan duiken met een vriend van hem uit Duitsland. Nog 2 meevallertjes dus :).

Toen we ook alle laatste spulletjes hadden gevonden, die ik zelf nergens kon vinden, zijn we meteen maar doorgegaan voor het avondeten in Boka. Ben zou daar bij Val, Caro en Amanda voor lasagne zorgen en ik voor de drankjes en salade. Toen ik 10 minuutjes na planning aankwam, was Ben uiteraard de enige daar, maar een (anderhalf) uurtje later konden we ook de bewoners van het huis verwelkomen voor het avondeten. Erg gezellig avondje wel, dus een goed begin voor een zware werkweek.

Zaterdag was het voorbereidingsdag, dus werd alles netjes op zijn plaats gezet, enorme bergen glaswerk moesten in het zuurbad om goed schoon te worden. Er moesten flesjes, spuiten, incubatiekamers en potjes worden gelabeld en we hebben een overzicht van alle technieken opgehangen in het lab. Met 4 verschillende onderzoeken aan de watermonsters binnen een paar uurtjes, is het altijd handig om nog even te kunnen checken wat je op dat moment aan het doen bent. Een vergissing zit in een klein hoekje, maar tot nu toe is alles vlekkeloos verlopen! Nou ja, Ben heeft in plaats van water per ongeluk zuur op één van de filters gegooid, maar na 80% zuur was deze filter ook geheel vlekkeloos, dus het telt!

Bovendien bleek deze filter van geen enkel belang… Op de ochtend van onze tweede experimentdag, maandag, had ik namelijk in de ochtend een mailtje van één van mijn andere begeleiders terug. Ik had voor de zekerheid nog even gemaild de donderdag ervoor of de filters die ik had meegekregen echt wel de goede waren. Gewoon voor de zekerheid. Omdat het Hemelvaartsdag was met een lang weekend had ik nu pas reactie natuurlijk en wat bleek; ik had dus NIET de goede filters meegekregen. Ik was dus allerminst gelukkig, aangezien deze filters voor virustelling een belangrijk deel van het hele onderzoek zijn.. Na wat bellen via Ben’s Skype en veel zoekwerk, bleek dat wij hier in het lab nog filters hadden liggen die we nodig hadden! “Ow, dan heb je daar voor meer dan duizend euro filters gevonden nog.”, was een leuke toevoeging.. Maar goed, we konden verder aan de slag gelukkig! Al moesten we de zondag wel even overdoen natuurlijk.

De rest van de dag verliep wel prima en we waren zelfs nog redelijk op tijd klaar, dus onze strakke planning betaalde toch uit. Bovendien zijn we daardoor alle voorbereidingen voor de volgende dag gaan treffen in de vooravond na de experimenten, zodat we nu door het schrappen van voorbereidingsdagen ook nog eens een week aan tijd hebben gewonnen voor ander werk dat gedaan moet worden (of eventuele dagen om iets over te doen natuurlijk). En tussen al dat drukke werk door hebben we ook Rene weer op het eiland mogen verwelkomen! Die ons vreemd genoeg wist te vinden in het lab, achter een filtreeropstelling.. Goed om ‘m er ook weer bij te hebben! Ook was er nog mooi tijd om weer eens mee te doen met een goede ronde pubquiz, deze keer met Anjani en Elfi en twee duikinstructeurs die ze hadden ontmoet. Twee relaxte gasten uit België, een Australische Ier en een erg geslaagde avond, ook al was het resultaat niet de beste tot nu toe ;).

Het gebrek aan extra voorbereidingsdagen brak ons op de dag erna wel meteen goed op. Al het filteren ging van een leien dakkie, we hebben al onze monsters snel en correct verzameld, maar daarna wilden we graag beginnen aan het filtreren van ons water voor de volgende dag. Dit gaat met een speciaal soort pomp, die ik op Texel al een keer had geprobeerd. Daar duurde het ongeveer 3.5 uur met een maximale druk op het systeem van 2 bar –anders klappen je slangen van het systeem-. Daar stond de pomp op ongeveer 3/4 kracht om 2 bar druk te genereren, hier hebben we de pomp op volle kracht gezet. Het resultaat: 0.2 bar. Het werd een lang avondje dus… Maar we hebben eerst twee flessen van 3 liter te filtreren water klaargezet op ijs en zijn op het gemakje getrakteerd op een diner bij de Yellow House door Anjani en Elfi. Toen we 2 uur later terug kwamen, was er al bijna 2 liter doorgelopen, dus konden we mooi aanvullen, want we hadden er ongeveer 8 nodig… Twee films later hadden we om een uurtje of half 3een goede voorraad water en dat was het sein om vol gas naar bedje te rijden.

De dag erna konden we gelukkig redelijk rustig beginnen, want net voor Mark wegging wist hij ons nog net snel te vertellen, dat de volgende dag de stroom werd afgesloten voor twee uurtjes tussen 9 en 11. Goed dus dat we onze filtratie en experimenten niet eerder gestart waren die dag, om vervolgens al ons voorgaande werk te kunnen weggooien. Als er geen stroom is, kunnen we namelijk niet werken met de pomp en ook onze incubatiekamers zijn afhankelijk van een circulatiesysteem dat op netstroom werkt… Maar goed, net op tijd dus en zo hoefden we niet nog een keer tot half 3 te filteren :). En omdat het een laat dagje was geworden op dinsdag, slopen er hier en daar wat kleine foutjes in het werk, maar niets dat we niet tijdig hebben gezien en opgelost. Redelijk goed dagje dus en ook waren we zo slim om (gezien de lokale snelheid) al tijdens ons werk de pomp opnieuw aan te zetten. Hierdoor moesten we na de experimenten maar tot half 9 wachten tot er 5 liter waren gefiltreerd. De filter die is aangesloten op de pomp filtreert namelijk tot virusgrootte en dit keer waren we geïnteresseerd in de soep van virussen die na filtratie overblijft. Deze wilden we namelijk op donderdag aan ons water toevoegen om te zien wat onze sponzen zoal aan virussen eten. En dat we eerder klaar waren was ook erg mooi, want zo waren we ook op tijd om bij Mark thuis nog aan te schuiven voor een biertje met de Canadian girls, Rene, Mark en zijn neefje plus vriendin. Geen lange filtraties dus, maar alsnog een late afsluiter bij de baas die avond ;).

Donderdag hebben we dus onze incubatiekamertjes voorbereid als anders en een flinke dosis extra virussen in het water gegooid. Deze zijn niet echt te zien natuurlijk, dus heb ik ook een aantal virusbepalingen op het soepje gedaan dat we hebben toegevoegd. Daarna was het business as usual en waren we eigenlijk lekker op tijd in de middag klaar. Dus na de lunch zijn we gaan shoppen voor een royaal ontbijt voor 10 voor vrijdag en hebben we al onze duikspulletjes ingepakt.

Want vrijdagochtend in alle vroegte was het namelijk tijd voor een geheime meeting bij Mark thuis… En om 6 uur zijn we vertrokken: Voor een heerlijk tripje naar Klein Curacao! Een vrije dag was weer even geleden, dus wat is beter voor de ontspanning dan een dagje op het water, met een stevig ontbijt van mij en Ben, vers gevangen tonijn met wasabi, gember en sojasaus tussendoor, veel natuurschoon, lange lijn vissen, een heerlijke lunch van de Rene en de girls en goed wat drank verzorgd door Mark? Ik weet het ook niet… Manuel, een vriend van Mark, heeft heel wat prachtige tonijnen aan de haak geslagen onderweg (en met ons gedeeld) en ook nog een prachtige Mula. Ik had zo’n beest nog nooit gezien, maar een mooi gevecht om het beestje binnen te krijgen en de rest van de school blijkt ook te volgen totdat je de vis binnen boord hebt gehaald. Het uitgooien van een paar extra lijnen wilde echter niet helpen om zijn vriendjes ook aan boord te helpen helaas… Verder hebben we twee prachtige duiken gemaakt, de eerste was alsof we doken in een aquarium zo helder. Ik heb een aantal enorme murenes gezien en het ondiepe gedeelte van de duik was adembenemend. Daarna lekker voor anker gegaan aan het prachtig witte strand en gesnorkeld met schildpadden, terwijl er vlak voor het ankeren een klein groepje spinner dolfijnen voorbij kwam. Eentje hiervan was niet te beroerd om een kunstje voor ons te doen door volledig uit het water te sringen met salto en dubbele schroef. De tweede duik over de Noordpunt was niet te vergelijken; het was een stuk minder helder en de stroming was hier erg sterk. Ik moet zeggen dat ik vanaf de tweede helft van de duik meer bezig geweest ben met doorzwemmen, dan echt wat zien. Maar we hebben net als in de eerste duik een groep oceanic triggerfish gezien, die ik zelf erg indrukwekkend vind en een grote baars. Daarna hadden we gelukkig nog een ontspannen ritje terug naar de haven om weer van de inspanning bij te komen. En in de haven zijn we zoals het hoort nog even blijven plakken om de rest van de voorraden op te maken, voor ik en Ben de dag hebben afgesloten bij de Burger King. Totaal niet in de stijl van de dag qua smaak, maar wel wat betreft gemak…

Zaterdag was het tijd om het experiment met de verkeerde filters nog een dagje over te doen, maar het water hiervoor hoefde niet te worden voorgefiltreerd, dus een fluitje van een cent voor ons routiniers ;). Het enige nadeel is dat na het experiment de bodem uit één van onze incubatiekamers kwam vallen, voordat we watermonsters hadden kunnen nemen, maar dit valt nog goed op te lossen met onze data van het voorgaande weekend. Daarna hebben we de afwas gedaan van de Klein-trip, alle 20 duiktanks te voet terug gebracht –gewoon omdat het kan- en onze duikspullen omgespoeld. En we hebben van Joost nog een korte uitleg gehad over de duik-PAM.

De duik-PAM hebben we vandaag gebruikt. Dit is een apparaat dat kan meten hoe veel licht een blad, alg of koraal kan gebruiken voor fotosynthese. Dit wilde Ben graag meten voor alle koralen en algen die we eerder al hebben geincubeerd voor DOC metingen. Op deze manier kunnen we in ieder geval zeggen dat de hoeveelheid extra licht die ze hebben gehad, doordat wij ze vanuit de zee in een aquarium hebben gebracht, in ieder geval geen schadelijk effect kan hebben op de fotosynthese en dus DOC productie van deze beestjes/algen. Ofwel, dat wat wij gemeten hebben ook daadwerkelijk hetzelfde is als wat in de praktijk gebeurd. Dus we hebben vandaag 2 duiken gemaakt om alle metingen te doen en dat was heerlijk ontspannen. Daarnaast hebben we op het gemakje geluncht, wat foto’s bekeken en wat emails gedaan, terwijl de pomp in het lab zonder enige hulp het water voor morgen heeft gefiltreerd. Dit is nodig, omdat we voor mijn experimenten alleen nog willen weten, hoe veel virussen en DOC onze sponzen zelf loslaten als we ze in de incubatiekamers plaatsen. Dat dus voor morgen en een laatste duik met de PAM bij Westpunt en dan zit mijn gedeelte van het werk er weer op.

Zo ver dus ook dit verslag en volgende keer meer, als ik jullie kan vertellen over mijn laatste paar weekjes hier op het eiland.

  • 13 Juni 2011 - 10:31

    Sara:

    Je foto's zijn geweldig mooi schattie!

  • 13 Juni 2011 - 11:04

    Peer:

    Credits @ Mark Vermeij

  • 14 Juni 2011 - 14:04

    Ton:

    Dit heeft toch niets meer met school te maken? Dit is gewoon een fun trip met benefits. ;-)

  • 14 Juni 2011 - 16:33

    Peer:

    Hey man! Ik ben aan het leren... Mijn skills voor een optimale bbq-temperatuur en draaisnelheid zijn 80% verbeterd en zo kan ik ook steeds beter inschatten of de wind ok is voor duiken, vissen of toch beter surfen ;)
    Maar ik ben blij dat je mijn totale tijdplanning op waarde weet te schatten ;)

  • 23 Juni 2011 - 19:48

    Oom Herman .:

    Peer wat ben jij een bofkont . Je hebt wel een ideale studierichting gekozen .
    Een supercombinatie van een geweldig mooie hobby en een studie waar nog veel onderzoekswerk in te doen is binnen het gebied van die hobby .
    Een prachtige ervaring daar in je Carebean periode . Gelukkig leg je alles goed vast begrijp ik ; dat is natuurlijk wel noodzakelijk voor de studie zelf maar ook voor jezelf voor later . Ik hoop dat ik ooit het onderzoeksverslag nog eens mag lezen .
    Heel veel succes bij de afronding van je werk .

  • 23 Juni 2011 - 19:58

    Peer:

    Ik mag zeker niet klagen, dus dat zal ook maar achterwege laten dan ;). En vooral voor mijzelf is het belangrijk inderdaad om zo veel mogelijk te leren. Er kan ook wel eens een keertje geen perfect resultaat uit een onderzoek komen, maar het idee is om alles zo goed mogelijk op te zetten en eerst klein uit te proberen. Voor mijn studie is het erg fijn als alles goed gelukt is, maar niet van levensbelang. Ik heb hard gewerkt voor goede resultaten, dus meer valt er niet te doen...
    Het is wel belangrijk voor de eventuele paper, dat alles gelukt is, dus hopelijk kan ik u binnen een paar maanden mijn artikel opsturen. Ik ga er van uit! En anders zal ik zeker mijn stageverslag opsturen.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, Amsterdam

Curacao spongebob

Recente Reisverslagen:

03 Juli 2011

De laatste weekjes

22 Juni 2011

Losse eindjes

12 Juni 2011

Mijn project!

01 Juni 2011

Back to the grinder

08 Mei 2011

Vakantietijd ABC-tje
Peer

World trip time!

Actief sinds 09 Juni 2009
Verslag gelezen: 430
Totaal aantal bezoekers 319306

Voorgaande reizen:

14 Juli 2014 - 01 Augustus 2014

Round trip to Romania

08 April 2014 - 19 April 2014

Florida

02 Juli 2013 - 10 Juli 2013

Croatia & Ljubljana

27 Maart 2013 - 20 Juni 2013

PhD in coral symbiosis Wellington NZ

10 Augustus 2012 - 27 Januari 2013

Onze 6maand huwelijks/wereldreis :)

20 Juli 2012 - 29 Juli 2012

Cavaillon France

13 April 2012 - 16 April 2012

Verhuis JW

19 November 2011 - 15 Maart 2012

Seagrass dynamics Indonesia

06 Juli 2011 - 16 September 2011

Texel

24 Januari 2011 - 03 Juli 2011

Curacao spongebob

10 Mei 2011 - 24 Mei 2011

Montreal Wedding & NY

15 Augustus 2010 - 29 Augustus 2010

"Portugal"

15 Juni 2010 - 23 Juni 2010

Mexico

01 Juli 2009 - 11 November 2009

Daar van benee

29 Mei 2009 - 01 Juni 2009

Weekendje Bergen

12 April 2009 - 19 April 2009

Curacao

13 Juli 2008 - 31 Juli 2008

Baltic

01 Oktober 2007 - 30 Juni 2008

Weekendjes Londen

03 Juli 2007 - 13 Juli 2007

Moneglia

31 Januari 2007 - 13 Februari 2007

Kenia safari

06 Augustus 2006 - 18 Augustus 2006

Mansion Italy

20 Februari 2006 - 07 Maart 2006

Sri Lanka

01 December 2005 - 08 December 2005

Marsa Brayka Bay

10 Augustus 2005 - 17 Augustus 2005

Renesse 05

10 Augustus 2004 - 17 Augustus 2004

Chersonisos

10 Augustus 2003 - 19 Augustus 2003

Istrie

10 Augustus 2002 - 17 Augustus 2002

Renesse 02

07 Maart 2002 - 14 Maart 2002

Dominica

16 September 2001 - 29 September 2001

Lla Franc III

10 Augustus 2001 - 17 Augustus 2001

Renesse 01

08 Juni 2001 - 15 Juni 2001

Hurgada II

11 Mei 2001 - 13 Mei 2001

Formule1 weekend Oostenrijk

10 Augustus 2000 - 17 Augustus 2000

Renesse 00

30 Mei 2000 - 08 Juni 2000

Hurgada I

16 Oktober 1999 - 23 Oktober 1999

Islas Medas

10 Augustus 1999 - 17 Augustus 1999

Renesse 99

23 Oktober 1998 - 01 November 1998

Llafranc II

02 Augustus 1998 - 15 Augustus 1998

Wedding party Ireland

10 Mei 1998 - 17 Mei 1998

Rome reis

18 Oktober 1997 - 25 Oktober 1997

Llafranc I

10 Augustus 1996 - 17 Augustus 1996

Lugano

29 Juli 1995 - 09 Augustus 1995

St. Petersburg

10 Augustus 1994 - 24 Augustus 1994

France/spain camping

10 Augustus 1993 - 24 Augustus 1993

Rondreis Tsjechoslwakije

10 Augustus 1990 - 13 Augustus 1990

Weekendje Brussel

10 Augustus 1989 - 24 Augustus 1989

Spanje J. Magnus

10 Augustus 1987 - 17 Augustus 1987

Texel

10 Augustus 1986 - 17 Augustus 1986

Spanje Calpe

Landen bezocht: