Mixing it up in Malaysia - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Peer Leent - WaarBenJij.nu Mixing it up in Malaysia - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Peer Leent - WaarBenJij.nu

Mixing it up in Malaysia

Door: Peer

Blijf op de hoogte en volg Peer

22 December 2012 | Maleisië, Kuala Lumpur

Hallo allemaal, het is alweer een dikke week geleden, dus tijd voor een update! Na onze lange busritten door de natuur van Laos, zijn we weer eens in een vliegtuig gekropen en deze bracht ons van de hut, die Wattay international airport in Vientiane is, naar het grote Kuala Lumpur: Een schitterende multiculturele stad. Tijdens onze eerste avond in Maleisië hebben we hier meteen een klein festivalletje bezocht, erg goed gegeten en weer eens als ware toeristen rondgeshopt op de vele marktjes. Deze waren veel mooier ingedeeld dan die in de meeste omringende landen; er is namelijk hier en daar nog plaats om te lopen en de waren zijn netjes uitgestald om de koopdrift te vergroten. Dit soort moderner/meer westers denken zien we overal terug (in bussystemen/hostels/straatindeling etc. etc.) en vanuit ons wereldbeeld lijkt het toch alsof ze hier alles net een beetje beter begrepen hebben, dan in de rest van Azië.

Wat ons ook direct opvalt is hoe goedlachs en oprecht vriendelijk de mensen hier zijn, die we tegenkomen. Er was ons verteld dat de mensen in Laos extreem vriendelijk zouden zijn, maar dit hebben wij niet echt als bijzonder ervaren… In Maleisië echter komen oude dametjes een praatje met ons maken, worden we met een brede lach geholpen door mensen die geen geld aan ons proberen te verdienen en wordt je ook eerst vriendelijk gevraagd of het niet erg is als ze je willen spreken. Ook een heel erg aangename gewaarwording weer! Van Kuala Lumpur zelf hebben we op ons eerste bezoek niet veel meer gezien dan Chinatown, waar we doorheen zijn gewandeld en de vele verschillende grote gebouwen met Oosterse, Westerse, Indiase en Islamitische invloeden. Maar dag twee in Maleisië, zijn we meteen doorgereden naar het Georgetown in het noorden.

Georgetown was ook een enorm mooie beleving. Het historisch centrum (weer een vinkje op de World Heritage site lijst) was vrij klein en minder pittoresk dan de folders hadden voorgesteld, maar er waren na goed zoeken toch enige oprecht prachtige plaatsjes te vinden in de stad (zie foto’s). De stad ademde ook meer geschiedenis dan andere plaatsen die we bezocht hebben en we hadden een hele goeie dag uitgekozen: We hebben de lokale wielerkoers bekeken vanaf het oude fort, een rondleiding gehad door de moskee en genoten van de Palau Pinang parade –een optocht ter ere van het eiland waarop Georgetown ligt, compleet met Maleise acrobaten en Chinese draken-.

Na anderhalve dag Georgetown (en een enorme berg was doen), zijn we op een boot gekropen naar Lankawi. Lankawi is een tropisch eiland aan de westkust, tegen de grens met Thailand. Het is een belastingvrij eiland -de goederen zijn allemaal belastingvrij te koop, niet de rest!- dus we wisten van tevoren dat het erg druk zou zijn met binnen- en buitenlandse toeristen. Dit zeker aangezien de eilanden aan de oostkust van Maleisië in deze tijd van het jaar worden geteisterd door regenstormen… Alsnog valt je mond open van verbazing als je met je bootje aankomt bij de steiger, wat eigenlijk meer een enorm shopping center is, dan een bootsteiger. Alles is hier te doen en te krijgen, zo uiteraard ook de KFC en de Mac. Maar, zo blijkt, is dit niet meer dan een enkele rare uitgroeiing van de moderne maatschappij. Op de rest van het eiland (naast de vele resorts en toeristenshops!) lopen ook nog de koeien, buffels en kippen vrolijk rond en zijn grote rijstvelden en stukken jungle te vinden. We zijn naast onze heerlijke niet noemenswaardige bezoekjes aan het strand, weer eens gaan rondtoeren op de scooter (snorkelen langs de kust hier is ook vrij niet noemenswaardig overigens). Het eiland heeft ondanks de stromen toeristen toch ook zijn eigen karakter kunnen behouden en er zijn veel mooie verlaten strandjes, stukken bos en watervallen te vinden, naast het voor toeristen gebouwde koloniale ‘dorp’ met kabelbaan en de vele boetiekjes, restaurantjes en krokodillen boerderij. Al met al hebben we hier een paar daagjes vakantie kunnen houden voor we weer terug naar Kuala Lumpur zijn gereisd voor nog 2 volle dagen in de hoofdstad.

Voor ons tweede bezoek aan KL verbleven we in het centrum en na weer een paar dagen rondtouren, hebben we het onszelf hier niet te lastig gemaakt. We zijn twee dagen gaan rondlopen door het centrum aan onze voordeur, uiteraard langs de bekende Petronas Towers, de grote moskee en de vele mooie parken. Verder hebben we ons laten leiden door de vele shopping malls, gevuld met kerstbomen en pakjes en hebben we weer genoten van het brede scala aan eten dat hier beschikbaar is; van Westers tot Chinees en Japans. Na al het shoppen, hebben we ook nog maar snel een pakketje huiswaarts gestuurd, om de rest van onze reis met de rugzak weer iets dragelijker te maken.

Meer aparts is er eigenlijk niet te vertellen over Maleisië, wat een soort mix is tussen de Westerse cultuur die we allemaal kennen en Zuid-Oost Azië (vooral Indonesië, al kan dit ook aan de taal liggen…) en een heerlijk land voor een luie vakantie (al is de Borneo kant van Maleisië misschien geheel anders?). Meer woorden zal ik er dan ook niet aan vuil maken :). Morgen ochtend gaan we met de trein de grens over naar Singapore om daar onze kerst te vieren. Maar over onze kerst later meer van Sara, voor nu alvast hele fijne dagen voor iedereen en tot een volgende!

Peer.

• 22 December 2012 - 15:16

Peer Van Leent:

Meer foto's deze zondag!

• 22 December 2012 - 15:40

Sara:

Hoewel Peer er niet veel meer woorden aan vuil maakt, moet ik toch bekennen dat er meermaals "ooh, ik zou hier wel willen/kunnen wonen!" bij onze vele wandelingen in Kuala Lumpur uit mijn mond ontsnapt is! :)

• 22 December 2012 - 17:51

Ann:

Ja , ook hier komt de regen met bakken uit de hemel, alléé op zijn Vlaams dan , iets minder in hoeveelheid maar dagen lang. Brr echt uiterst onaangenaam. Ik zou er met plezier zo een plensbui willen bijnemen ginder...
    Malaysia is blijkbaar toch echt wel een vakantieland. Mijn 'to visit lijstje staat bijna helemaal vol. Het wordt stillaan tijd om naar huis te komen....niet alleen voor het lijstje :-)

dikke zoenen xxx

• 23 December 2012 - 09:30

Roosje Blenckers:

Lieve schatten!
    Ja Saar, dat "ik zou hier wel willen wonen" gevoel heb ik altijd in A'dam ;) Volgens mij Peer ook, toch? ;) Ha ha. Ajax.
    Nu kerst sferen hier, Serious Request op de radio, straten met lichtjes en vlinders in mijn buik.... het is kerstmis! Vanavond Viva La Fete.
    Ik wens jullie ook een goede "kerst". Vorig jaar zat k op Bali met kerst, op het strand met 30 graden, een van mijn beste kersttijden ooit, dus het kan prima! En jullie hebben elkaar, de ultieme kerstgedachten. Tot heel snel....
    Lfs!

• 23 December 2012 - 15:59

Sara:

Thanks Roosje!

• 23 December 2012 - 16:21

Peer:

Bedankt allemaal! En we doen nog 3 landjes Ann en dan komen we met plezier terug :)

En de beloofde foto's komen er zo aan...

• 24 December 2012 - 06:48

Lieven:

Moto Guzzi!!!

• 24 December 2012 - 16:13

Peer:

Heel veel mooie Vespa's in stylish design en Moto Guzzi had ook nog een vrij aardige 1200 staan...
    Zodra we wat meer internettijd hebben meer op de FB van Sara :D