Settling in - Reisverslag uit Wellington, Nieuw Zeeland van Peer Leent - WaarBenJij.nu Settling in - Reisverslag uit Wellington, Nieuw Zeeland van Peer Leent - WaarBenJij.nu

Settling in

Door: Peer

Blijf op de hoogte en volg Peer

06 Mei 2013 | Nieuw Zeeland, Wellington

Hallo allen, het is weer even geleden sinds het laatste bericht, maar ik ben dan ook al geheel geïntegreerd in Nieuw Zeeland geloof ik: Het leven verandert hier heel erg langzaam (met dat verschil misschien dat ik dat niet wil accepteren ;)). Ik ben iedere dag zeker 14 uur druk in de weer en iedere keer komt er weer iets anders op je pad, maar in grote lijnen is er nog heel heel weinig veranderd: Het hostel is ondertussen mijn huis, ik heb nog steeds iedere dag een hoop stomme dingen te regelen (printerverbindingen, rij-examen om met de bus van de uni te mogen rijden, lezingen van collega’s, evaluatieformulieren, zwembadtrainingen voor een wetenschappelijk duikcertificaat, verzin het maar!), zodat ik nog maar heel erg weinig dagen ben toegekomen aan het daadwerkelijke werk. Maar goed, dat hoort er ook allemaal bij, dus ik vertel mezelf gewoon iedere dag dat ik nog steeds vooruit kom ;).

Verder heb ik wel het één en ander op papier gekregen voor het project en iedere week bespreek ik nu een uurtje met Simon waar de focus zou moeten liggen en hoe verder te gaan, dus dat is een hele fijne manier van werken. Meer tijd zou zeker goed zijn, maar dat is vrij lastig als je werkt met de baas van de hele school, die voor we in een bespreking zijn, zeker 4 keer door mensen wordt aangehouden op de hal.. Maar hij is wel heel betrokken en goed in zijn vak, dus dat is het belangrijkste. Een aantal extra meetings schuiven we er later wel in :). Daarnaast ben ik iedere dag druk aan het werk met mijn schattige bleke baby’tjes in het lab. Voeren, water verschonen, verhaaltje voorlezen. Voor de experimenten eind van het jaar, hebben we namelijk een hoop anemonen nodig… Want voor alle geïnteresseerden:

***Wetenschappelijk intermezzo***
Ik ga dus onderzoeken in welke mate moleculaire communicatie van belang is voor het vestigen van een gastheer-Symbiodinium symbiose. Huh? Ja, dat dus, ik zal proberen zo correct mogelijk te blijven zonder al te veel onnodig ingewikkelde woorden… Maar jullie weten waarschijnlijk dat planten zonlicht kunnen gebruiken om suikers te maken. En fytoplankton is eigenlijk een verzameling van kleine plantjes in de oceaan. Deel van dit soort plankton leeft in samenwerking met koralen.
Sterker nog, de algen zijn wat koralen hun kleur geeft en als koraal bleekt, betekent dit dus eigenlijk dat het zijn algen verliest. Waarom is dit dodelijk voor het koraal? Dat hoeft niet zo te zijn, maar de meeste koralen zijn voor een groot deel van hun voedsel afhankelijk van de algen, die als kleine fabriekjes met zonnepanelen fungeren. Moet een koraal het dus te lang doen zonder algen, dan verzwakt hij en kan hij sterven.
Nu is het zo dat de koralen vaak niet met de interne algen worden geboren. En waar sommige van de algen direct worden opgenomen door het koraal en daar blijven, zijn er ook gevallen waarin het koraal de algen afstoot of zelfs opeet. Dit lijkt te gebeuren als de algen niet al te veel suikers afgeven, dus het koraal is eigenlijk een zeer groffe baas voor zijn algen; als de koe niet genoeg melk geeft, dan mag ze naar het slachthuis.
Wij willen dus gaan kijken naar de stofjes die worden uitgewisseld tussen de twee en hopen een verklaring te vinden voor het al dan niet slagen van een symbiose (samenlevingsverband).
***Einde wetenschappelijk intermezzo***

Vandaar dus een hele verzameling anemonen voor mij (die werken ongeveer hetzelfde als koralen). En omdat we ze zelf opnieuw algen willen geven om alles van begin tot einde te volgen, mag ik ze kweken in het donker met een mini lampje om te zien waar de doorzichtige kleintjes blijven als je het water ververst. Schitterend werkje, maar het wordt steeds makkelijker! Verder geef ik ze iedere avond te eten (heerlijke verse mini scampi’s/sea monkeys), wat dus zeker nodig is aangezien ze geen licht krijgen en ze groeien als kool! Zeker al bijna een centimeter nu die dingen. En aangezien al het zeewater dat ze krijgen iedere dag moet worden gefilterd (er mogen natuurlijk niet per ongeluk algen in het water zitten!), ben ik daar ook heel wat uurtjes mee zoet iedere dag. Net als met het 1 keer per week water gaan halen aan het universiteitscentrum in de baai van Zuid Wellington. Schitterende vergezichten over puntige rotsen wel!

Verder is het hostel dus steeds meer mijn huis geworden treurig genoeg, maar links en rechts zijn er ook wel hele leuke mensen te vinden, die ook al zeker een maand daar zitten. Heel comfortabel en leuk thuiskomen dus, maar niet echt handig nog steeds om iets gedaan te krijgen en daarom zit ik dus ook nog veel uren van de dag op de uni. Daar hebben we ondertussen ook al een goed avondje uitgaan met het lab gedaan (de oude post-doc gaat helaas vertrekken hier, net als een aantal hele fijne PhDs), maar ook daar heb ik dus inmiddels heel wat vriendjes gemaakt in een nacht die 12 uur duurde en van pizza-place naar poolcafé naar loungebar en die eindigde in de lokale gaybar met mijn vriendjes uit het lab en het hostel. Heel erg toffe stad om op stap te gaan en ook nog eens een heerlijk vreemde avond! Maar veel mensen leren kennen, veel ‘oude’ bekenden gezien (wat je krijgt als je woont in een hostel en de helft van de huizen in de stad hebt bezocht ;)) en even lekker ontspannen tussen al het werk door. De proefrit op een mooie 250cc scooter de middag erna was wellicht wat slecht gepland en ik weet niet of ik al mocht rijden –eigenlijk wel, maar ik vrees dat het antwoord geen ‘ja’ was-, maar ik denk dat ik mijn nieuw transport heb gevonden! En daarnaast heb ik een goed huis gezien dat beschikbaar is tot December, dus als het goed is, ben ik deze week nog gesetteld ook :). –Kan die vlag ook eindelijk uit de tas komen!-

Verder ook nog jarig geweest natuurlijk en dat weekend heb ik het er ook lekker van genomen! Net als vele andere dagen in de herfst hier was het een (voor mij) verrassend warme dag met volle zon, zonder wind en 20 graden. Heerlijk eten aan het water dus :). Daarnaast heb ik 2 dagen aan een goed NZ en Australisch wijntje gezeten met de ladies hier (mijn roommates in het hostel) en hebben we een klassieke girls night out gedaan met een filmpje. De dag erna werd het nog erger ;) –echt waar!- en heb ik mezelf verwend met een magisch kaartje leggen van de nieuwe set die dat weekend uit kwam van Magic the Gathering. Geen spectaculaire resultaten, maar wel weer eens lekker gespeeld. En dat heb ik uiteraard weer weggespoeld met een lokaal wijntje.. Naast de twee weekendjes weg, ben ik ondertussen ook mee gaan spelen met het bio-zaalvoetbalteam, wat ook erg nice is en voor werkelijk alle niveaus, dus dat is ook heerlijk ontspannen. En goed om nog lekker na te ouwehoeren over de wedstrijden van de week in Europa met de mannen na een paar potjes ballen!

Tot zo ver in grote lijnen mijn belevingen aan deze kant van de wereld! Over een dikke week komt Sara deze kant op :D. Ze blijft voor 3 weken, dus het zal weer even duren voordat jullie van mij horen.. Daarnaast zullen de foto’s beter zijn en zal het meer gaan over dingen anders dan werken. Voordelen alom dus ;). Mocht ik tussendoor nog een leuk huis vinden, zal ik nog een kort berichtje en een foto onder dit verslag slingeren!

Heel veel groeten van hier en tot de volgende weer!



P.S. In de Quest in iedere boekwinkel deze maand een schitterend verhaal over een gebied met schildpadden in Kalimantan, Indonesië! Niet veel foto’s van mij, maar iemand heeft me verzekerd dat de foto’s van de dames het beter zouden doen ;). Daarnaast online op PlosOne (een online wetenschappelijk blad) binnenkort het eerste artikel van onder meer PJM van Leent: “Low-canopy seagrass beds still provide important coastal protection services” (Zal tzt een link posten!)

  • 07 Mei 2013 - 19:07

    Cath:

    Jooooooo Peertjuh! mooi verslagje weer. haha briljant hoe je de dingen omschrijft. oeh nice, spannend je eerste artikel, te gek! hoop dat je snel een leuk huisje vindt, al klinkt het ook wel gezellig dat hostel. xx Cath en natuurlijk heel veel liefs ook voor je bleke baby'tjes ;)

  • 07 Mei 2013 - 22:03

    Peer:

    Thanks Cathie!! Ik kom net weer bij die kleintjes vandaan en ik moest je heel veel liefs terug sturen, ze zijn nog jong, maar gouwe gasten hoor ;)
    En verder nieuws: Morgen verhuizen naar Kelburn! (Raroa road) Dat is de wijk hier rond de uni... Foto's volgen.

  • 08 Mei 2013 - 08:48

    Ellen:

    Hallo Peter,leuk verslag. De rubriek ***Wetenschappelijk intermezzo*** zou ik er zeker inhouden. Vooruitgang komt er nu dus wel: een huis, bezoek van Sara in het vooruitzicht en mogelijk een scooter! Zie uit naar de foto's.

  • 08 Mei 2013 - 22:24

    Peer:

    Ja het begint allemaal te lopen :D thanks. En voor de foto's wacht ik nog even op het leven buiten een hostel, waar ik gewoon mijn apparaatjes kan laden op mijn kamer, zonder er naast te hoeven blijven zitten ;). Owja en op de veel betere camera van Sara misschien :)

  • 11 Mei 2013 - 05:58

    Peer:

    Alvast een paar sfeerimpressies vanaf Raroa road...

  • 11 Mei 2013 - 06:45

    Ton:

    wetenschappelijk vraagje : wat is er erg aan dat het koraal af zou sterven ?

  • 11 Mei 2013 - 07:16

    Peer:

    Hoi Ton,

    Dat is een heel erg goede vraag! (En dat meen ik echt..) Er wordt namelijk heel wat in dergelijk onderzoek geinvesteerd... Meestal wordt er gewezen op het economisch belang; bijvoorbeeld toerisme, bescherming van de kust in kwetsbare gebieden en veel vissoorten leven of groeien op op riffen. Voorbeeld 2 impliceert ook dat vooral mensen in 3e wereldlanden afhankelijk zijn van deze riffen, omdat A) de riffen zich hier bevinden en B) mensen hier voor een groot deel van hun proteinen afhankelijk zijn van vis. Het is ook bewezen dat er veel minder vissoorten zouden voorkomen in deze gebieden als de riffen achteruit gaan.
    Zou dit dan ook betekenen dat de mensen hier het niet meer zouden overleven zonder koraalriffen? Zouden er niet nog steeds genoeg mensen aan het strand willen liggen in Curacao als er geen riffen meer waren? De wereld verandert constant en situaties passen zich aan, dus ik durf het niet met 100% zekerheid te zeggen. En bovendien wordt het meeste onderzoek gedaan in niet derde wereldlanden, dus waarom zouden wij ons hiermee bezig houden?
    Feit is simpelweg dat wij als mensheid (of toch een groot/invloedrijk gedeelte) riffen gewoon waarderen vanwege hun intrinsieke schoonheid en er blijkbaar geld voor over hebben om deze mooie gebieden te bewaren. Ook willen we minder fortuinlijke gebieden helpen hun natuurlijke eigendommen te beschermen (vooral waar we dat zelf in het verleden erg beroerd gedaan hebben). Daarnaast worden er nog steeds heel veel nieuwe zaken uitgevonden door het onderzoek dat op riffen gebeurd, zeker op moleculair en genetisch niveau en hiervan zijn zeker ook genoeg toepassingen geweest voor de geneeskunden in de afgelopen decennia, dus ik weet niet of dat bijvoorbeeld zinvol is? Daar zouden al meer mensen het mee eens zijn denk ik, maar economisch gezien staat de vooruitgang op dat gebied ook weer in schril contrast met de kosten.
    Ik denk eigenlijk dat onderzoek in het algemeen altijd van belang is en dat we altijd meer moeten proberen te leren over onze omgeving. Zo is ruimtevaart ook altijd een goed voorbeeld voor velen van geldverspilling en waar hebben we ruimte onderzoek voor nodig?! Maar uiteindelijk is onze leergierigheid ook de enige reden dat we nu 24 uur per dag de hele wereld kunnen bereiken, kunnen stemmen op onze favoriete zangeres op tv en geen vrouwen meer aan hun haren onze grot in slepen en geen rauw vlees meer eten... ow, wacht even, daar ga ik even mis in mijn betoog, die goeie ouwe tijd :P. Maar ehm, goed, ik denk dus dat door meer te leren we er als mens niet slechter van zijn geworden. Dus go onderzoek! Maar zoals gezegd zijn er ook genoeg tegenargumenten, dus ik sta geheel open voor discussie :)

  • 11 Mei 2013 - 21:13

    Nanne:

    Ey Peer,

    Goed verhaal man! Vet dat je een mooie job in NZ hebt gescoord. En ook echt een mooi onderwerp, heb net meegewerkt aan een hoofdstuk voor een nieuw boek over coral bleaching, toch mooi dat smbiophagy etc ook in jou science intermezzo voorbij komt :) hoop dat alles goed gaat daar aan de andere kant van de wereld. Ga je ook nog ergens jaloersmakend veldwerk doen? (heb ik misschien gemist...) Hier alles ok net 3.5 maanden jordanie erop zitten het was beulen, maar bergen data en samples dus genoeg te doen.

    Groeten aan Sara als ze langs komt, succes daar we meeten wel weer ergens in de toekomst :)

    Nanne

  • 12 Mei 2013 - 04:36

    Peer:

    Jow Nanne, goed om van je te horen man!! En symbiophagy is een beetje het hele hoofdonderwerp geloof ik ;). Nou ja, heel sterk gelinkt in ieder geval. Mijn belangrijkste reden om dit project aan te nemen, was in ieder geval om veel meer bij te leren aan moleculair werk, dus dat moet goedkomen! En uitwisseling tussen koraal en symbiont is weer een belangrijk stukje in mijn puzzel naar de energie budgetten op koraalriffen natuurlijk :).
    Verder niet heel erg jaloers makende veldwerkprojecten voor je denk ik!? Ik mag ergens volgend jaar wel naar Hawaii, dus dat is erg vet! Maar we hebben helaas maar een paar weekjes... En ik mag met dure apparaatjes gaan spelen in de States, maar ja, een lab blijft een lab :P. Nee, wel een aantal leuke tripjes, maar niets in de cathegorie 'maanden op een tropisch eiland' helaas..

    Voor jou nog wel erg goede veldwerkperiodes man! Hoe viel Jordanie een beetje mee? Leuk als land en viel het een beetje mee gezien de voorbereiding ook? ;)
    Heel veel sterkte met de monsters en statistieken daar in ieder geval!! En de groeten aan Sara zal ik zeker overbrengen, die komt volgende week langs :)

    Groeten!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nieuw Zeeland, Wellington

Peer

World trip time!

Actief sinds 09 Juni 2009
Verslag gelezen: 645
Totaal aantal bezoekers 319432

Voorgaande reizen:

14 Juli 2014 - 01 Augustus 2014

Round trip to Romania

08 April 2014 - 19 April 2014

Florida

02 Juli 2013 - 10 Juli 2013

Croatia & Ljubljana

27 Maart 2013 - 20 Juni 2013

PhD in coral symbiosis Wellington NZ

10 Augustus 2012 - 27 Januari 2013

Onze 6maand huwelijks/wereldreis :)

20 Juli 2012 - 29 Juli 2012

Cavaillon France

13 April 2012 - 16 April 2012

Verhuis JW

19 November 2011 - 15 Maart 2012

Seagrass dynamics Indonesia

06 Juli 2011 - 16 September 2011

Texel

24 Januari 2011 - 03 Juli 2011

Curacao spongebob

10 Mei 2011 - 24 Mei 2011

Montreal Wedding & NY

15 Augustus 2010 - 29 Augustus 2010

"Portugal"

15 Juni 2010 - 23 Juni 2010

Mexico

01 Juli 2009 - 11 November 2009

Daar van benee

29 Mei 2009 - 01 Juni 2009

Weekendje Bergen

12 April 2009 - 19 April 2009

Curacao

13 Juli 2008 - 31 Juli 2008

Baltic

01 Oktober 2007 - 30 Juni 2008

Weekendjes Londen

03 Juli 2007 - 13 Juli 2007

Moneglia

31 Januari 2007 - 13 Februari 2007

Kenia safari

06 Augustus 2006 - 18 Augustus 2006

Mansion Italy

20 Februari 2006 - 07 Maart 2006

Sri Lanka

01 December 2005 - 08 December 2005

Marsa Brayka Bay

10 Augustus 2005 - 17 Augustus 2005

Renesse 05

10 Augustus 2004 - 17 Augustus 2004

Chersonisos

10 Augustus 2003 - 19 Augustus 2003

Istrie

10 Augustus 2002 - 17 Augustus 2002

Renesse 02

07 Maart 2002 - 14 Maart 2002

Dominica

16 September 2001 - 29 September 2001

Lla Franc III

10 Augustus 2001 - 17 Augustus 2001

Renesse 01

08 Juni 2001 - 15 Juni 2001

Hurgada II

11 Mei 2001 - 13 Mei 2001

Formule1 weekend Oostenrijk

10 Augustus 2000 - 17 Augustus 2000

Renesse 00

30 Mei 2000 - 08 Juni 2000

Hurgada I

16 Oktober 1999 - 23 Oktober 1999

Islas Medas

10 Augustus 1999 - 17 Augustus 1999

Renesse 99

23 Oktober 1998 - 01 November 1998

Llafranc II

02 Augustus 1998 - 15 Augustus 1998

Wedding party Ireland

10 Mei 1998 - 17 Mei 1998

Rome reis

18 Oktober 1997 - 25 Oktober 1997

Llafranc I

10 Augustus 1996 - 17 Augustus 1996

Lugano

29 Juli 1995 - 09 Augustus 1995

St. Petersburg

10 Augustus 1994 - 24 Augustus 1994

France/spain camping

10 Augustus 1993 - 24 Augustus 1993

Rondreis Tsjechoslwakije

10 Augustus 1990 - 13 Augustus 1990

Weekendje Brussel

10 Augustus 1989 - 24 Augustus 1989

Spanje J. Magnus

10 Augustus 1987 - 17 Augustus 1987

Texel

10 Augustus 1986 - 17 Augustus 1986

Spanje Calpe

Landen bezocht: