Eerste indrukken - Reisverslag uit Warrnambool, Australië van Peer Leent - WaarBenJij.nu Eerste indrukken - Reisverslag uit Warrnambool, Australië van Peer Leent - WaarBenJij.nu

Eerste indrukken

Door: Boklaui

Blijf op de hoogte en volg Peer

12 Juli 2009 | Australië, Warrnambool

Onder het motto ‘beter goed gestolen…’ ook mijn belevingen op waarbenjij.nu. Iets minder mooie uiteenzettingen over het land, geschiedenis en politiek dan de verhalen van JW, maar een hoop jumbo over mijn belevingen, waar jullie hopelijk ook van kunnen genieten. Het is meteen een hele berg, want ik heb meer tijd gehad dan internetverbinding, dus leest wat u wilt. De foto’s zijn helaas niet super, want ik ben uiteraard vergeten een fototoestel mee te nemen :S.

Na een lange reis van 34 uur, waarvan 22 vlieguren, ben ik dan eindelijk aangekomen op bestemming: Melbourne Australia. Na vele uren van hangen en steunen op vliegvelden, vrij comfortabele vliegstoeltjes van Emirates en taxfree shoppen in Dubai, zet ik voor het eerst voet op Australische bodem. Het wachten op mijn koffer duurde niet lang en daarna wordt ik doorgelicht op alles aan ‘verontreinigende’ stoffen die ik bij me kan hebben. Al het eten en drinken kan in de prullenbak, mijn schoenen worden gecheckt op bodemresten en er wordt goed nagekeken of er geen plantaardige materialen in mijn koffer zitten. Hoe ik precies heet en waarom ik meer dan 3 keer de toegestane hoeveelheid tabak bij me heb, zal ze verder worst wezen. Vliegen met Emirates kan ik overigens iedereen aanraden: Zeer comfortabele stoeltjes, eten van de menukaart met alcoholische versnaperingen en een goede keuze aan relatief nieuwe films. Nadat ik Dragonball, Valkyrie, Behind Enemy Lines Colombia, Watchmen, Bolt en nog drie films die ik niet eens meer kan verzinnen had gezien, was het alweer tijd om uit te stappen. Toen ik aankwam was het hier al 12 uur ’s avonds (4 uur ’s middags thuis) en ik moet zeggen dat 34 uur hangen en films kijken en daarna doorslapen tot de ochtend, dé manier is om jetlag te voorkomen :P. Dubai bij nacht is ook altijd aan te raden met een solide 35 graden om 2 uur ’s nachts.

Hier in Victoria werd ik opgewacht door een andere internationale student uit India die techniek studeert aan Deakin University. Hij werkte voor zijn afstuderen aan aerodynamica bij Ford en had een voorliefde voor formule 1, dus heb ik hem maar meteen omgedoopt tot Kartikayan. Zijn normale naam was namelijk veel te lastig uitspreken of onthouden, maar ook om de naam Force India kon hij gelukkig hartelijk lachen. Hij introduceerde mij in het leven in Australie en het studentenleven hier tijdens de rit van 2 uurtjes naar Geelong, waar voor mij een motelkamer was geregeld. Geelong is de tweede stad van Deakin University en heeft de grootste campus in het zuiden. De stad is ongeveer even groot als Utrecht, maar de campus is alsnog wel enkele maatjes kleiner. Veel meer dan mijn motelkamer (waar ik heb geslapen als een baby’tje) en het station heb ik echter niet gezien. Kartikayan vertelde mij ook, dat hij zelf vrij goed cricket speelde, wat ook een vrij grote sport is hier, maar hij drukte mij ook nogmaals op het hart, dat voetbal hier niets voorstelde. De sport van keuze voor de Aussies is footy! Waarover later meer… Wat mij wel enigszins verbaasde is dat Kartikayan, ondanks dat hij nog steeds niet was gewend aan de enorme kou hier (10 graden hartje winter, maar wel erg veel wind), had leren skiën hier in Australië. Victoria kent schijnbaar enkele hoge bergtoppen, die uitermate geschikt zijn voor de wintersport. Ook blijkt er in de regio van Melbourne en Geelong een enorm watertekort te zijn en het is niet toegestaan om je tuin te besproeien en de auto te wassen, tenzij je hoge boetes wilt riskeren. Veel mensen vangen daarom het luttele beschikbare regenwater op.

Toen ik de volgende dag op de trein naar Warrnambool werd gezet, bleek richting Warrnambool het watertekort steeds verder af te nemen. Op het moment van schrijven ben ik al drie dagen in Warrnambool en dit is de eerste dag, dat het nog maar een uurtje heeft geregend (maar het is nog maar 11 uur nu, dus alles kan nog gebeuren ;)). De trein naar Warrnambool had helaas een uur vertraging, dus ik voelde me meteen weer thuis hier. Maar op een treinreis van 3 en een half uur, mag je daar niet over klagen. De trein moest hierdoor wel sneller keren, omdat er maar drie treinen per dag op en neer rijden en deze weer op tijd in Melbourne moeten zijn. Maar omdat de reizen dermate lang zijn, was het busvervoer voor het laatste deel van de reis perfect geregeld. Ook al was ik er enigszins op voorbereid, was het verbazingwekkend om te zien hoe lang het duurde voor je een volgende stad tegenkwam en hoe klein deze ‘steden’ waren. Dit bleek toen we enkele dorpjes doorkruisten met de bus om passagiers af te zetten voor het laatste deel van de reis. Doorkruisten en dorpjes zijn nog vrij grote termen voor de plaatsjes ten grootte van de Wildert. Al het land daartussen is grotendeels verandert in weiland, zeer weinig akkerland en er zijn nog een paar rotsige plaatsen over waar de lokale vegetatie (vooral eukalypti) kan groeien.

Tijdens mijn wachttijd op het station en tijdens treinrit heb ik natuurlijk meteen allerlei gesprekken aangeknoopt met de locals (want zo ben ik dan). En na alles wat ik al had losgekregen van een moeder en oma met twee kinderen en twee middelbare schoolmeisjes, had mijn international officer mij weinig meer te vertellen over het leven alhier. Gelukkig stond deze man mij wel na anderhalf uur vertraging nog netjes op te wachten op het regenachtige éénperrons-station. Hij vertelde me het een en ander over de campus en bracht me naar Dave Lodge van DUSA, de lokale studievereniging. Met deze man ben ik twee dagen aan het bellen en rondrijden geweest om een leuk huisje te vinden. Super werk dat deze man heeft geleverd en een geweldige manier om international students op te vangen! Ik had het ook allemaal zelf kunnen doen, maar aangezien DUSA een volledige website heeft van huizen met huisnummers en telefoonnummers was dit vele malen makkelijker. En een gegeven paard, nooit onder de staart ruiken zeggen ze dan… Het bleek nog vrij lastig om bezoeken te regelen, omdat veel huizen al bleken te zijn gevuld en niet van de website verwijderd en veel mensen niet opnamen of terugbelden. Ik had echter wel enkele opties over, maar de standaard hier in de stad was toch een stukje lager dan we gewend zijn back home.

Uiteindelijk heb ik met het laatste bezoek na twee dagen dan toch een zeer mooi nieuwbouw huisje gevonden aan de andere kant van de stad dan de uni. Bussen heb ik reeds uitgevonden, zijn in deze ‘stad’ met 50.000 inwoners, een even groot drama als in Roosendaal. Mijn eerste bus ging om half 10 (op 20 min lopen) en de laatste gaat rond half 7. Dit zal dus niet genoeg zijn om alle lesuren te halen, maar mijn huisgenote Emma was meteen zo vriendelijk om haar fiets uit de stof te halen, toen ik aangaf dat ik naar de uni wilde gaan fietsen. Fietsen blijkt hier niet een heel normale manier van transport te zijn, zoals ik al dacht, maar het kan dus wel. Er zijn niet echt fietspaden, maar ik mag tussen het verkeer doorcrossen en helm is verplicht, dus we gaan zien hoe lang dat goed gaat ;). De afstand tot de uni is ongeveer 9 kilometer en ik deel mijn huisje dus met Emma, een 23jarige student aan de uni, waarmee ik eventueel zo nu en dan kan meerijden. Ik heb twee flinke kamers, een eigen badkamer, onbeperkt breedband internet (wat hier ook niet altijd gezegd is), een queen-size bed, gedeelde keuken, ernorme achtertuin voor mezelf en een halve (dubbele) garage voor normale Aussie/Nederlandse (Utrechtse) prijzen (300 pm).

Mijn verblijfplaats voor de laatste 2 nachten was de Warrnambool Beach Backpackers en is zoals de naam doet vermoeden een backpacker hostel vlak aan de kust. Het ligt midden in een heerlijk mooi verzorgd en rustig recreatiegebied. En gisteren heb ik hier met de lokale fanatici mijn eerste footy-match mogen aanschouwen. Zoals jullie weten ben ik iets te ontvankelijk voor het kijken van verschillende sporten en ik kan dit zeker leren waarderen! Volgende week mag ik tijdens mijn introductie van 3 dagen in Lorne (ander badplaatsje) ook een potje spelen, dus ik heb vol interesse zitten kijken. Het is een mix van hoofdzakelijk rugby met een beetje voetbal en basketbal. De bal mag worden gespeeld met de hand en voet over een ovalen veld. Als je meer dan 15 meter loopt moet de ovalen bal een keer op grond worden gestuiterd en het doel is om de bal in het goal te schoppen of stompen. Het goal bestaat uit 4 palen; een schop tussen de middenste palen levert 6 punten, tussen de buitenste palen, op de paal of stompen levert 1 punt. Er is geen buitenspel, als de bal over de buitenlijnen gaat is het een scheidsrechtersbal en tackelen mag alleen op de speler met bal. Dit maakt het een lekker snel en dynamisch spel, dus ziet er erg goed uit! Over de rest van de inroductie later meer…

Vandaag is een lekker rustig dagje met een flauw zonnetje, vandaar dit ellenlange verhaal :). Emma komt vanmiddag mij en mijn spulletjes ophalen om me in mijn nieuwe huisje te installeren en ik ben vanmorgen eerst eens even een kijkje aan de kust gaan nemen. Er zijn grote zandstranden in een baai, waar ook veel gesurft wordt. (Ik denk dat 90% van de bevolking hier surft.) En verder waren er zeer mooie stukken rotskust, waarlangs ik meteen mijn eerste walvis voorbij heb zien komen :D. Het is op dit moment de tijd dat die beesten hier in hordes voorbij komen. Er is hier dus kortom meer dan genoeg natuurschoon, maar iets minder centrum. Het centrum zijn ongeveer 9 grote blokken winkels, wat het wel makkelijk maakt, want na maar 2 dagen weet ik alle belangrijke winkels wel ongeveer te vinden. En daarmee ben ik inmiddels ook op een nieuw nummer beschikbaar, dat jullie als het goed is per mail hebben ontvangen.

Voordat ik jullie met nog meer verhalen ga vervelen, ben ik eerst een dagje op weg in Melbourne en ga ik drie dagen op stap in Lorne om de andere internationals te ontmoeten, te surfen, te hiken en footy te spelen. Heb er zin an en dan horen jullie volgende week vast weer meer.

Cheers! Peer.

  • 12 Juli 2009 - 13:00

    Bart:

    Ziet er goed uit, alleen die NAC-vlag is een beetje te veel van het goede ;)

  • 12 Juli 2009 - 15:55

    Wouter:

    Haha die NACvlag viel me ook meteen op. Wanneer post je een foto van die Emma? :p

    Leuk verhaal Peerke.

  • 12 Juli 2009 - 22:30

    Ima:

    Leuk zo'n uitgebreid verslag en dat huisje ziet er prima uit! Ik kijk uit naar het vervolg van je avonturen.

  • 13 Juli 2009 - 00:27

    Peer:

    Ja, die NAC-vlag moest mee he :). Krijg ik thuis toch niet binnen, dus ik dacht ik grijp mijn kans :P

    Emma heb ik nog niet veel gezien, maar ik moet al mee gaan vissen, surfen en te veel stappen, dus komt goed denk ik...

    En blij dat iedereen van mijn belevingen kan genieten! Ga vanmiddag eerst eens kijken wat er van mij wordt verwacht bij de verschillende vakken, maar er zal zeker meer volgen...

  • 14 Juli 2009 - 07:47

    Ans:

    Goeiendag, Wouter zei het al op het forum: lange verhalen! Maar prima hoor. We blijven bij op deze manier. Veel plezier daar.

  • 14 Juli 2009 - 07:49

    Ans:

    Sorry, Bart zei dat ze lang waren. Wouter dat ze goed zijn. Ja, heb Peer nog nooit zo lang 'aan het woord'gehoord.

  • 14 Juli 2009 - 07:56

    Peer:

    Hahah, dank :)
    Ben nu weer begonnen op de uni, dus ze zullen iets minder lang worden, maar ik blijf mijn best doen!

  • 15 Juli 2009 - 11:12

    Jan-Willem De Bruijn:

    Groot gelijk dat je ook een log hebt aangemaakt, Pedro. Volgens mij is het de beste manier om de mensen thuis een beetje op de hoogte te houden. Blijven schrijven!

  • 16 Juli 2009 - 17:10

    Ans:

    Heb na al die verhalen in ieder geval één ding door: Peer zal i.t.t. JW in China geen 10 kilo afvallen daar. Hij heeft er zijn beweging wel met dat fietsje, e.d., maar vertelt ook erg vaak over al die (gratis) maaltijden! ;-)

  • 17 Juli 2009 - 04:00

    Peer:

    Poeh, en dan nog al die verhalen tikken vanuit mijn luie stoel, begin me er niet over ;).
    Nee, ik denk dat 10 kilo niet zal lukken, maar ik meen zelfs te merken dat er nu al is met al die buitenschoolse activiteiten. Heb gelukkig geen weegschaal, dus houd mezelf nog even in die waan :)

  • 17 Juli 2009 - 04:02

    Peer:

    'nu al iets af is' in plaats van 'nu al is' uiteraard...

  • 17 Juli 2009 - 17:01

    Sara:

    Met al dat lekker eten van mezelf die je nou moet missen, moet dat best snel gaan... die kilo's! hihi

  • 17 Juli 2009 - 23:53

    Peer:

    Het is waar, het is waar...
    Al ben ik best lekker bezig zelf :)

  • 23 Juli 2009 - 10:51

    Thom:

    Die NAC vlag valt wel op zeg;) Gelukkig maar, mooie foto's en een mooie kamer

    Groeten Thom!

  • 23 Juli 2009 - 23:40

    Peer:

    Ja lekker bezig Breda, op naar Polonia W!
    Succes met het laatste dagje werk.

  • 13 September 2009 - 19:59

    Joost:

    Ey peer! Ik wilde je gaan mailen, maar soppie wees me op deze site van je... vette shit hoor!

    Hoofdstuk 1 van je verhaal er in ieder geval al op zitten, ik vrees dat ik nog wat uurtjes leeswerk te gaan heb wil ik door jouw vermakelijk boekwerk heen ploegen ;) Erg leuk om al je avontuurtjes down south door te lezen.

    Dat yellow army van je heeft vandaag een portie white-red poo in hun gezicht gehad, 6-0 vs ajax, was zeer vermakelijk vanuit de stoel waar ik zat :p

  • 13 September 2009 - 21:52

    Peer:

    Heej... Joost... ja eh, fijn dat je met hebt gevonden voor zulke info...

    Hahah, nee, ik ben blij dat je er weer voor me bent op slechte momenten ;) Weten we in ieder geval over welke Joost we het hebben :) Maar het jaar is dus ook weer gezellig begonnen daar. Wat ben jij allemaal aan het doen? En wat heb je van de zomer gedaan??

    Relaxt in ieder geval dat je me hebt gevonden hier! Groeten!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Australië, Warrnambool

Daar van benee

Recente Reisverslagen:

16 Oktober 2009

Finale!

28 September 2009

Tentamens en de nerd uithangen

22 September 2009

Blueprint festival

12 September 2009

Sport en uni update

07 September 2009

Eerste ronde footy finals
Peer

World trip time!

Actief sinds 09 Juni 2009
Verslag gelezen: 478
Totaal aantal bezoekers 319553

Voorgaande reizen:

14 Juli 2014 - 01 Augustus 2014

Round trip to Romania

08 April 2014 - 19 April 2014

Florida

02 Juli 2013 - 10 Juli 2013

Croatia & Ljubljana

27 Maart 2013 - 20 Juni 2013

PhD in coral symbiosis Wellington NZ

10 Augustus 2012 - 27 Januari 2013

Onze 6maand huwelijks/wereldreis :)

20 Juli 2012 - 29 Juli 2012

Cavaillon France

13 April 2012 - 16 April 2012

Verhuis JW

19 November 2011 - 15 Maart 2012

Seagrass dynamics Indonesia

06 Juli 2011 - 16 September 2011

Texel

24 Januari 2011 - 03 Juli 2011

Curacao spongebob

10 Mei 2011 - 24 Mei 2011

Montreal Wedding & NY

15 Augustus 2010 - 29 Augustus 2010

"Portugal"

15 Juni 2010 - 23 Juni 2010

Mexico

01 Juli 2009 - 11 November 2009

Daar van benee

29 Mei 2009 - 01 Juni 2009

Weekendje Bergen

12 April 2009 - 19 April 2009

Curacao

13 Juli 2008 - 31 Juli 2008

Baltic

01 Oktober 2007 - 30 Juni 2008

Weekendjes Londen

03 Juli 2007 - 13 Juli 2007

Moneglia

31 Januari 2007 - 13 Februari 2007

Kenia safari

06 Augustus 2006 - 18 Augustus 2006

Mansion Italy

20 Februari 2006 - 07 Maart 2006

Sri Lanka

01 December 2005 - 08 December 2005

Marsa Brayka Bay

10 Augustus 2005 - 17 Augustus 2005

Renesse 05

10 Augustus 2004 - 17 Augustus 2004

Chersonisos

10 Augustus 2003 - 19 Augustus 2003

Istrie

10 Augustus 2002 - 17 Augustus 2002

Renesse 02

07 Maart 2002 - 14 Maart 2002

Dominica

16 September 2001 - 29 September 2001

Lla Franc III

10 Augustus 2001 - 17 Augustus 2001

Renesse 01

08 Juni 2001 - 15 Juni 2001

Hurgada II

11 Mei 2001 - 13 Mei 2001

Formule1 weekend Oostenrijk

10 Augustus 2000 - 17 Augustus 2000

Renesse 00

30 Mei 2000 - 08 Juni 2000

Hurgada I

16 Oktober 1999 - 23 Oktober 1999

Islas Medas

10 Augustus 1999 - 17 Augustus 1999

Renesse 99

23 Oktober 1998 - 01 November 1998

Llafranc II

02 Augustus 1998 - 15 Augustus 1998

Wedding party Ireland

10 Mei 1998 - 17 Mei 1998

Rome reis

18 Oktober 1997 - 25 Oktober 1997

Llafranc I

10 Augustus 1996 - 17 Augustus 1996

Lugano

29 Juli 1995 - 09 Augustus 1995

St. Petersburg

10 Augustus 1994 - 24 Augustus 1994

France/spain camping

10 Augustus 1993 - 24 Augustus 1993

Rondreis Tsjechoslwakije

10 Augustus 1990 - 13 Augustus 1990

Weekendje Brussel

10 Augustus 1989 - 24 Augustus 1989

Spanje J. Magnus

10 Augustus 1987 - 17 Augustus 1987

Texel

10 Augustus 1986 - 17 Augustus 1986

Spanje Calpe

Landen bezocht: