Eerste ronde footy finals - Reisverslag uit Warrnambool, Australië van Peer Leent - WaarBenJij.nu Eerste ronde footy finals - Reisverslag uit Warrnambool, Australië van Peer Leent - WaarBenJij.nu

Eerste ronde footy finals

Door: Boklaui

Blijf op de hoogte en volg Peer

07 September 2009 | Australië, Warrnambool

En dan nog de beloofde footy-final update van dit weekend (ook vooral te eigen vermaak en voor later):
Aan het eind van de competitie spelen de top 8 teams finales om te beslissen wie de echte kampioen wordt! Het lijkt niet echt eerlijk en bij ons is niet iedereen het eens met play-offs, maar hier kennen ze niet anders en niemand hoor je er over. En het levert een aantal spectaculaire en grote wedstrijden aan het einde van je seizoen.

Ook wordt er niet gespeeld in kwartfinales, halve finales en een finale.. Nee dat zou te makkelijk zijn! Nee, ze hebben er best goed over nagedacht ;). De nummers 1 tot en met 4 hebben namelijk een extra wedstrijd, waarin ze niet kunnen worden uitgeschakeld, maar wel een weekendje vrij kunnen verdienen bij winst. Ik zal het zo duidelijker uitleggen, maar eerst de top 8:
1. St. Kilda (Melbourne)
2. Geelong Cats
3. Western Bulldogs (Melbourne)
4. Collingwood (Melbourne)
5. Adelaide Crows
6. Brisbane Lions
7. Carlton (Melbourne)
8. Essendon (Melbourne)

Het hoogst geplaatste team op de lijst kreeg een thuiswedstrijd en zoals je ziet maakte het voor de meeste teams niet heel veel uit… Er zijn namelijk maar 2 grote stadions in Melbourne (MCG & Ethihad) en ook Geelong speelt hier zijn finales gezien de kleinere capaciteit van het thuisstadion op maar een uurtje rijden. Ik hoef denk ik niet uit te leggen dat de wedstrijden van de top 4 dit weekend in Melbourne hebben plaatsgevonden..

De top vier speelde tegen elkaar met de nummer 2 tegen 3 op de zaterdag en 1 tegen 4 op zondag in een vrijwel uitverkocht MCG (100.000). De winnaars van deze teams hoeven volgende week niet te spelen in de halve finales, de verliezers spelen die week wel tegen de winnaars van de kwalificatiewedstrijden.
De kwalificatiewedstrijden werden gespeeld door de nummers 5 tegen 8 op vrijdagavond en nummer 6 tegen 7 op de zaterdagavond. Toeval wilde wel dat beide teams die het hoogst waren geplaatst voor deze wedstijden beiden niet uit Melbourne kwamen. Dit mede doordat Carlton vorige week tijdens ons bezoek aan Melbourne dus met 104-176 was verpletterd door onze Crows en Brisbane ze nog net is voorbij kunnen steken op de ranglijst, net als de Crows zelf..

Dus op voor een goede vrijdagavond in Adelaide voor mijn geliefde Crows!! Ook in Warrnambool gelukkig live op de televisie :). Live, want heel erg grappig is dat wedstrijden normaal alleen live zijn als uitverkocht. Best een leuke manier van doen.. Niet op betaaltelevisie, maar als je de scores live wilt volgen zorg je maar dat je een kaartje koopt. Nu wil het feit dat a) thuisstadion AAMI voor vrijwel iedere wedstrijd van de Crows is uitverkocht -het is niet voor niets the pride of South Australia! ;)- en b) alle finales live worden uitgezonden omdat de extreem veel duurdere kaartjes dan voor normale wedstrijden als zoete broodjes over de toonbank gaan.

Adelaide Crows – Essendon (Bombers): Ik zit er helemaal klaar voor met een volle bak chips, een goede voorraad drankjes en mijn eigen wedstrijdbal in de hand om Emma’s muur mee lastig te vallen. De tegenstander van de avond: Essendon. Essendon heeft zich om het op zijn Vlaamsch te zeggen in extremis weten te plaatsen in zijn laatste alles of niets wedstrijd tegen Hawthorn (ook Melbourne verbazingwekkend genoeg..). We konden de scores live volgen op het scorebord bij onze wedstrijd en pas in het laatste kwart wisten zij de overwinning veilig te stellen. In het eerste kwart zetten ze de Crows in eigen huis echter zelfs op een kleine achterstand, net als Carlton een week eerder voor elkaar kreeg, maar als in een kopie van die wedstrijd, bleek Essendon conditioneel zeker de zwakkere en naarmate de wedstrijd vorderde kon ik weer genieten van een monsterscore van de Adelaide Crows: 166-70! De tweede keer op rij dat de Crows met een monsterscore winnen. Essendon was duidelijk een maatje te klein, maar zulke uitslagen geven zeker vertrouwen als er de volgende week moet worden gespeeld tegen de eerste echte grote tegenstander uit de wedstrijd van St. Kilda tegen Collingwood. Er is ook nog tijd voor wat showplay en mijn man Hasselhoff pakt ook voor een tweede week op rij de bal hoog uit de lucht door zich met zijn knie op de schouders van een tegenstander af te zetten! En daar houdt het publiek terecht van.. (Hier een filmpje met een verzameling hoogtepunten van de Crows twee weken terug voor de liefhebber: http://www.youtube.com/watch?v=ST3uELL4Iyk Ze eten teams op de laatse weken.. En een veel kortere filmpje van Brett ‘Hasselhoff’ Burton en zijn vliegende stunts: http://www.youtube.com/watch?v=59dYP5IUBpg&feature=related )

Geelong Cats – Western Bulldogs: Een leuke affiche voor de zondagmiddag als de cats en dogs voor eindelijk uitmaken wie de sterkste is. Het eerste kwart van de Cats is angstaanjagend goed. Samen met Collingwood het team waar ik absoluut het minst mee heb, maar als ze zo kunnen spelen, dan kunnen ze iedere tegenstander oprollen. God zij dank –voor de kansen van mijn Crows- houden ze dit spel niet veel meer dan een kwart vol en daarna gaat het vrij gelijk op tussen de nummers 2 en 3 van de competitie. De doggies komen nog een stuk terug, maar het mag niet baten, de Cats zijn duidelijk een stuk sterker en weten hun voorsprong vast te houden met gevaarlijke uitbraken op zijn tijd. Duidelijk de gevaarlijkste ploeg in de counter. Eindresultaat: 96-82 en een week rust voor de Cats. The Bulldogs spelen een week later tegen de winnaar van de Brisbane Lions en Carlton.

Brisbane Lions – Carlton (Blues): De zaterdagavond spelen beide teams in een bijna uitverkocht Gabba stadium voor onder andere premier Rudd. Deze is op speciale uitnodiging van de Lions aanwezig en kan het dus niet maken zijn aangeboden sjaaltje voor de Lions aan te doen. Hij en de thuisploeg worden echter door Carlton te kakken gezet. Carlton is de betere ploeg, speelt de bal rustig rond en weet ieder kwart één of twee doelpunten uit te lopen met uiteraard Brian Fevola, hun topscorer. Wat opgemerkt mag worden –want namelijk erg ziek!- is dat zijn verdediger nog een kop boven hem uitsteekt en nog breder is dan de Fev. Wat ook opvalt is dat alle heren uit Brisbane –die hier ook gewoon interviews geven voor het einde van de wedstrijd in de rust- net zo slecht verstaanbaar zijn als alle andere mensen die ik ben tegengekomen aan de gold coast. Echt een stuk lastiger –en karakteristieker- dan hier in Victoria, romantisch zou ik het niet echt willen noemen ;). Maar goed ik wijk af van mijn verhaal in een goede afleidingsmanoeuvre! Ik het laatste kwart zetten de Brisbane Lions namelijk alles op alles en met een goede dosis werklust en fysieke kracht zetten ze Carlton stevig onder druk. Deze proberen hun voorsprong te verdedigen door de bal rond te spelen en meer te verdedigen dan hun normale aanvalsspel te spelen. En zoals ook voor bepaalde Nederlandse voetbalteams geldt, moet je niet omschakelen tenzij je het spel 10% onder controle hebt… En 25 minuten later is een achterstand van 28 punten(!) omgezet in een overwinning van 111-104 voor Brisbane.

St. Kilda (Saints) – Collingwood (Magpies): De laatste wedstrijd op de zondag gaat weer om een weekje vrijaf en aanvankelijk had ik geen enkele twijfel wie hier zou winnen. St. Kilda heeft vrijwel iedere tegenstander, ook de zwaardere tegenstanders dit siezoen geheel ingemaakt. Ze hebben de laatste weken echter 2 wedstrijden verloren, dus er zijn heel wat speculaties over de vorm bij de Saints… Daarbij wordt wel even vergeten dat dit minimale verliesbeurten waren na een ongeslagen reeks van 18 wedstrijden en dat het seizoen er toen gezien het aantal punten voor al lang op zat. Maar goed, als media en verkoper van zendtijd moet je het natuurlijk wel zo spannend mogelijk houden. De eerste twee scores waren voor St. Kilda en daarna 4 voor Collingwood en zo stond het na het eerste kwart 7-19. Daarna kwam St. Kilda echter sterk terug, was heer en meester op het veld en wisten het extreem sterke Collingwood er zelfs conditioneel uit te spelen. De score van 80-52 is geen monsterscore, maar na rust is de overwinning voor the Saints geen enkel moment in gevaar geweest en ze blijven voor mij nummer 1 favoriet voor de titel. Wel is het natuurlijk erg leuk om Collingwood (“Nobody likes them!”) te zien verliezen.. En niet een erg leuke tegenstander voor de halve finales volgende week, maar zeker een stuk beter dan St. Kilda!

Nu kan er nog steeds wat verwarring zijn, want volgende week zijn de halve finales en toch zijn er twee teams vrij?? Dat klopt er zijn namelijk nog 6 teams over en de ronde voor de grote finale wordt niet de halve finales, maar de preliminary finals genoemd (check het schema hier: http://en.wikipedia.org/wiki/AFL_finals_system).

Dus de finales tot nu toe:
Deze vrijdag: Western Bulldogs vs. Brisbane Lions
Zaterdag: ADELAIDE CROWS vs. Collingwood

Vorige wedstrijd tegen Collingwood heb ik verloren zien gaan met 21 punten, dus daar is zeker nog een revanche te nemen.. de Crows zijn wel erg lekker op dreef en Collingwood heeft deze week een harde wedstrijd verloren. Ik houd de hoop dus.. De volgende tegenstander zouden de Cats worden dan en daar heb ik ze een week eerder met 2 punten van verliezen, dus daar ligt zeker nog een rematch! De Cats zijn ijzersterk, maar op één of andere manier ligt het spel de Crows wel..
De Brisbane Lions geef ik geen enkele kans na het zien van hun wedstrijd dit weekend, maar de Bulldogs hadden een zware wedstrijd en waren niet in opperbeste doen deze week, dus wie weet.. Als ik mijn geld zou moeten inzetten, zoals iedereen hier iedere week fanatiek doet, zou ik toch zeker al mijn geld op de Bulldogs zetten.

De week erna de preliminary finals dus:
St. Kilda – W. Bulldogs/B. Lions
Geelong Cats – A. CROWS/Collingwood

En de week daarop: Footy final en algehele gekte in Victoria!!!

• 10 September 2009 - 11:40

Robert:

Hier, ook van mij weer wat onzin;

Peer, je bent morgen (11 september, Nederlandse tijd) 10.000 dagen oud. Maak er een feestje van.

• 10 September 2009 - 21:13

Peer:

Woehoewwww!!! Dan zal ik vanavond als ik ben uitgeslaafd op mijn verslagen eens een biertje open trekken bij de halve finales :)
    Dank voor het excuus ;)

• 12 September 2009 - 13:02

Niet Peer:

He Peer man, wat een goed verhaal en wat een vette sport! Vertel me meer! Hoe waren de finales dit weekend?

• 12 September 2009 - 13:09

Peer:

Nou vooruit, op populair verzoek maar dan :P

• 13 September 2009 - 21:54

Ook Niet Peer:

Wat een geniale grap trouwens man!