Studie wat is dat? - Reisverslag uit Warrnambool, Australië van Peer Leent - WaarBenJij.nu Studie wat is dat? - Reisverslag uit Warrnambool, Australië van Peer Leent - WaarBenJij.nu

Studie wat is dat?

Door: Boklaui

Blijf op de hoogte en volg Peer

06 September 2009 | Australië, Warrnambool

De volgende ochtend moeten we veel te vroeg uit bed, want we moeten eerst ons ontbijt nog maken, van Stephan naar het centraal station en Sara vliegt al om 10 uur, dus moet op zijn laatst om half 9 op het vliegveld zijn. Onderweg naar het centraal station merkt ze op dat het toch wel een hele raar tijd is om te vliegen met al dat tijdsverschil. Dan zou ze er meer dan 48 uur op vliegen… Dat klopt! Alle tijden op haar vluchtschema staan netjes aangegeven als 16.10, 15.20 enz. Alleen in Melbourne hebben ze er 10.00 pm. van gemaakt natuurlijk… Beetje jammer, want dan ben je al helemaal gepakt en op dat laatste moment wil je er gewoon zijn. Zeker aangezien ik nu de eerste ben die vertrekt, want om op tijd weer terug te zijn in Warrnambool heb ik een kaartje gehaald voor de trein om kwart voor 8 vanaf hetzelfde centraal station. Maar goed, beter dat je het in het centrum opmerkt en niet als je al op het vliegveld bent aangekomen. Dus we zetten Sara’s koffers en tassen in kluisje, zodat ze nog met een kleine handtas een kleine 12 uur in Melbourne kan doen om er maar het beste van te maken. Vlak voor de kluisjes is een incheckbalie voor de nachttrein met een weegband, dus ik vraag even vriendelijk of we de koffer mogen wegen. Inclusief alle troep die ik alvast met Sara heb meegegeven 29+ kilo. Verbazingwekkend genoeg heeft ze er nergens voor hoeven bijbetalen :).

En Sara heeft er inderdaad nog het beste van gemaakt met een bezoek aan het museum, waarvoor we de dag ervoor geen kans meer hadden en ook het aquarium blijkt inderdaad zeker de moeite waard. Het afscheid is natuurlijk altijd het lastigste echter en toen ik op de trein terug zat had ik een flinke kater, die nog zeker 4 dagen goed is blijven hangen. Ik had niet heel veel zin meer om hier te zijn eigenlijk toen ze weg was, maar ik heb daarna de knop omgezet en ondertussen ben ik er weer vol frisse moed tegenaan. Het is natuurlijk nog steeds vervelend dat ze er niet is, maar ik houd mezelf goed bezig, de uni houdt me goed bezig en er zijn nog steeds genoeg leuke dingen te doen hier voor ik terug kom!

Deze kater was uiteraard niet zo goed voor mijn tentamen freshwater biology op de woensdag. Om aan dat algemene gevoel bij te dragen ging dinsdagochtend voor mijn college van een ander vak mijn band lek op een kilometer of 2 voor de uni. Na 500 m. lopen heb ik deze dus maar achtergelaten bij het winkelcentrum om hem de volgende dag na mijn tentamen op te halen. Ik moest namelijk nog wel iets leren.. Na mijn college, waarvoor ik maar 20 minuten te laat was, ben ik gewoon de parkeerplaats opgelopen en heb een groepje medische studenten heel netjes gevraagd of er iemand mij mee kon nemen richting centrum. Eén van de dames, van wie ik de naam schandaliger wijs alweer kwijt ben, was zo vriendelijk om mij netjes aan de deur af te zetten, dus dat was super! Met veel pijn en moeite heb ik kort mijn collegeaantekeningen doorgenomen en twee proeftentamens gemaakt. Iets meer dan de helft van de vragen kon ik zo invullen, dus dat stemde hoopvol, de rest heb ik netjes opgezocht. Emma moest de volgende dag ook weer om 9 uur naar de uni net als ik, dus warm en droog in de auto heb ik nog even de antwoorden op de proeftentamens doorgenomen.

5 Minuten later kreeg ik mijn test voor mijn neus en ongeveer drie kwart van de vragen kwamen uit de proeftentamens. Een beetje geluk soms mag natuurlijk :D. Deze week heb ik daarvoor ook meteen mijn cijfer teruggekregen en dat was een 7.8, dus daar hoor je mij in dit geval zeker niet overklagen. Na de twee colleges die volgden op het tentamen ben ik mijn fiets gaan ophalen en de voettocht van 6 km. met fiets heb ik eigenlijk vrij snel afgelegd in een aangenaam zonnetje van de tweede dag van het voorjaar! Erg warm meteen en een jas was een beetje veel. Dat stemt ook alweer een stukje vrolijker en in de avond was er thuis door Emma een body-shop feestje georganiseerd. Knus! Wel erg leuk met alle mensen hier, ook mijn footy-coach was er bij om zijn vriendinnetje te helpen body-shop-dollars te verdienen door het smeren van crèmes, het nemen van handbaden en het beantwoorden en stellen van goede vragen. Ja, het was zo erg als het klinkt!! Maar zoals ik al zei, was het wel erg leuk met alle mensen die ik hier inmiddels ken en een gemoedelijk drankje of twee of drie of vier of… Gelukkig had ik ook een solide excuus om niet aan de spelletjes en vragen mee te doen, omdat ik tussendoor nog even lekker met Sara heb gebeld. Al met al een heerlijke avond om weer even wat te ontspannen.
Ook mijn fiets was inmiddels weer rijklaar met een was waslijst aan gebreken die ze hadden gevonden, maar geen die ik nog niet kende, dus mocht hij de maand niet halen kom ik nog wel een keertje terug he ;).

Maar nu ik weer vol de studie in ga, is het misschien tijd dat ik daar eens wat meer over vertel.. Mijn eerstejaars vak ‘Aquaculture’ kan zoals gezegd in de colleges een stuk uitdagender, maar dat valt uiteraard te verwachten van een eerstejaars vak in je derde jaar. Ik heb al wel een hoop praktische kennis opgedaan tijdens de lezingen, die zeker bruikbaar zijn voor mijn latere carrière. Dit zijn vooral simpele zaken als het omgaan met vissen in verschillende levensstages, de valkuilen bij het opzetten van een praktijk en verschillende methoden om metingen te nemen. Metingen hier zijn wel een beetje natte vingerwerk echter..! Maar ja, een mariene bioloog moet ook niet bang zijn van een beetje natte vingerwerk denken we maar dan ;).
Daarnaast moet ik zelf mijn yabbies voeden en verschonen, maar dit draagt niet echt bij aan mijn bredere kennis heb ik het idee.. Het is wel weer eens wat anders en het inlezen in het onderwerp en uitwerken van de practicumopdracht geven me wel inzichten in groeiwijzen en populatiedynamica voor schaaldieren; mocht ik daar ooit nog wat aan hebben :). Ook had ik nog nooit een yabby ontleed, dus die kan ik ook weer afvinken op de lijst dieren nog open te snijden :S. Ook weet ik nu wat die dure Abelone is die overal op de menukaart staat –dubbele prijs van de kreeft!-. Het is namelijk een groot schelpdier van ongeveer 10 tot 15 centimeter doorsnede als hij wordt gegeten. Het is maar een enkele schelp die de voet van het dier beschermt. Het ziet er niet eens heel appetijtelijk uit, maar één van de belangrijkste producten in de lokale aquacultuur.
De excelopdracht waar ik het eerder over had, heb ik inmiddels teruggekregen en daarvoor had ik een 9.7. Verder heb ik nog geen cijfers terug en deze telde voor 15% van de cursus.

‘Freshwater biology’ is ook niet heel lastig en voor de biologen thuis wilde ik hem eerst inschalen als een plantenvak of geologie: Niet heel populair, dus ze zijn al heel erg blij als je iets uit de cursus hebt onthouden over het algemeen. Niet geheel uitdagend dus. Althans, ik dacht aanvankelijk dat freshwater biology een niet erg populaire keuze was, maar na blijkt is het zelfs een geheel eigen stroming die je kan kiezen apart van mariene biologie. Hebben we daar in ieder geval ook iets van gezien! Maar zoals je al uit bovenstaande tekst kan opmaken niet een heel grote uitdaging. Het tentamen had ik met wat geluk een 7.8 voor dus en voor de 4 practica planten en dieren tekenen (en beschrijven) had ik een 10. Maar dat zijn de opdrachten. Ik mag zeggen dat de colleges zeker leerzaam zijn en veel leren over migraties tussen zoet en zout water in de geschiedenis en geologische kringlopen. Deze kringlopen in zoetwaterlichamen hebben erg veel weg van dat in de oceanen, maar er zijn ook belangrijke verschillen. Erg interessant en vast en zeker in de toekomst bruikbaar.
De praktica beestjes tekenen waren ook erg inzichtelijk, want van vele soorten (die ook in mariene omgevingen voorkomen!) had ik geen idee van het bestaan. Het plantengedeelte was wat minder voor mij, aangezien ik al heel wat wist en dit me vrij simpel af ging. Maar ik blijf het volhouden, ik wil geen plantenbiologie gaan doen! De laatste praktische opdracht was donderdag in de Grampians, deze week ging het wel door dus :). En ook bij tweede bezoek erg tof om daar te zijn! Schitterende omgevingen en ook de 3e dag van lente was ons goed gezind, dus veel betere uitzichten dan een dikke anderhalve week eerder. Het werk bestond uit beestjes vangen in de stromen van de Grampians. Aan de hand van de hoeveelheid soorten die je vangt, kan je dan een ruwe schatting geven van de gezondheid van een rivier/kanaal/stroom. Hierover mag uiteraard ook weer een verslag worden geschreven… Op de dag zelf was het gewoon erg zonnig, gezellig en de lolbroek uithangen met waadpak en visnet was uiteraard ook geheel aan mij besteed. Zo was ik bijvoorbeeld de man die eigenhandig een kreeft uit het net heeft weten te worstelen! Hij was wel 23…. Millimeter lang. Maar wel serieus een goede vondst, want meestal vang je die niet. Dat ik ondertussen met de uitgelegde techniek al 2 netten had gesloopt op de rotsen is me daarna door onze professor vergeven :P.
Tussenscore voor dit vak: 8.9 en reeds 40% van het vak afgerond. De cijfers van mijn reading diary, practicumverslag en een tweede test zullen allemaal nog 20% meetellen.

Diversity of fishes heeft heel erg veel weg van het vak evolutie in het eerste jaar. Wel een hele lastige cursus van het eerste jaar in mijn herinnering! Maar de colleges in de eerste weken waren erg tof! Veel algemene aanpassingen en bouwplannen van vissen en de redenen achter het ontstaan van deze bouwplannen. Zo kan je bijvoorbeeld aan de vorm van een vis of aan het gebit, de darmen of andere kenmerken zien wat een vis mogelijk kan eten. Erg handige algemene regels.. Ook het practicum sloot hier op aan en naast alle aanpassingen die een regenboog forel heeft, hebben we ook alle dimensies van het beestje mogen meten. Deze data waren handig voor een hele set lastige berekeningen voor de gezondheid van vispopulaties. Niet het leukste werk, maar wel erg belonend. Ik heb namelijk alle bewerkingen geheel begrepen en de gezondheid van vispopulaties berekenen is een noodzaak voor vele onderzoeken in verschillende regio’s en vakgebieden. Toch ben ik heel blij dat ik deze opdracht net een uurtje geleden heb afgesloten en ingeleverd ;). Dit zal 25% van mijn eindcijfer zijn, net als de eerste essayopdracht over de yabby, maar daar heb ik het al eens over gehad. Mijn cijfer hiervoor was een 9.6, dus ook een lekker begin.
En dat ga ik waarschijnlijk nodig hebben, want sinds deze week zijn de colleges verandert in een samenvatting van alle soorten vissen die nu bestaan en hun voorouders. Ik heb latijn laten vallen zodra dat kon, maar nu mag ik in een aantal weken nog snel even een nieuwe taal leren. Dat wordt een zware opdracht. Het eindtentamen telt voor 50%, dus hopelijk heb ik met mijn andere 50% al een redelijke buffer om tegen die tijd niet in de stress te hoeven schieten..

The Seas, their use and misuse heb ik ook al iets verteld over het practicumweekend toen Sara net aankwam. Niet heel spectaculair.. En alles wat ik van de rest van de cursus heb gezien, is niet veel lastiger. Het gaat vooral om verschillende toxische stoffen, wat we zien als toxisch vervuiling en hoe vervuiling in de oceanen terecht komt. Maar alles wat ik verder heb gezien? Inderdaad, als ik voor het tentamen ga studeren heb ik nog wel wat in te halen, want de gehele cursus wordt online gegeven… En hoewel ik zo ongeveer één van de meest actieve leerlingen hier ben, betekent dat voor mij natuurlijk ook gewoon dat ik nog een heel stuk achter loop ;). Maar niet heel lastig dus en dat lijkt een beetje raar voor mijn enige derdejaars vak, maar in de praktijk is het (in ieder geval bij biologie) wel vaker zo dat een derdejaars vak een stuk simpeler lijkt dan een tweedejaars vak. Waarom kan ik je ook niet zeggen… Ik heb nog wel een marine sciences poster moeten maken en dit was een stuk minder werk voor een stuk beter resultaat dan die in Utrecht :P. Een 10% tellende 9. Het practicumverslag, waarvan de opdracht volgende week pas wordt vrijgegeven telt voor 30 en het tentamen zal de overige 60% voor zijn rekening nemen.

Maar dat zijn al mijn vakken. Verder heb ik ook op tv een hoop geleerd. Een aantal maanden terug zag ik een topic in een nieuwsprogramma over de dalende prijzen voor de boeren, terwijl de prijzen in de supermarkt niet dalen. Een groot schandaal! En neem dan al dat water dat wordt toegevoegd aan voedingsmiddelen als melk en vruchtensap en zelfs wordt ingespoten in vlees, dat was de topic van vorige week. Wat dat betreft lopen ze hier volgens mij ook nog een stukje achter… Ik verwacht iedere dag een stuk over kaas die van plantaardige olie is gemaakt in plaats van echte kaas op de pizza’s. De topic van deze week was echter eneriedrankjes! Red Bull, Bullit, Monster en noem er nog maar een paar, we schijnen ze niet aan onze kinderen mee te moeten geven omdat er suiker en cafeïne in zou zitten? Hahah, tot zo ver ook niets nieuws dus. Wel nieuw voor mij was een bewijs dat werd geleverd voor een afwijkend hartritme en hardkloppingen na 8 blikjes. Zo gek was ik dus niet om dat te denken… Verder dan 8 blikjes wilden de onderzoekers niet gaan vanwege risico’s op hartstilstand en het uitvallen van ander lichaamsfuncties. Oppassen dus kinderen! ;)

Daarnaast heb ik als eens toegegeven dat ik stiekem een beetje moet lachen om die man die met een stopbord langs de weg staat de hele dag (dat ding kan ook in een houder! Of een gat in de grond..), terwijl zijn vrienden vrolijk doorwerken. Zo hadden we ook de professionele servettenaanvuller in fast food restaurants (en ook echt niets anders doen..) en de oversteekbegeleider… bij de stoplichten! Nogmaals kan je hier om lachen -doe dat ook zeker! ;)- maar de werkeloosheid is wel één van de laagsten ter wereld in Australië. Toch kon ik een grote grijns weer niet onderdrukken toen ik deze week weer een man van de gemeente in de weer zag. Terwijl ik met mijn fietsje opbokste tegen windkracht 8 om thuis te komen na mijn trip naar de Grampians, was de beste man grassprietjes aan het pogen van het voetpad te blazen met een leafblower. Heerlijk…

Daarmee heb ik jullie officieel genoeg lastig gevallen in een enkele dag, maar ik ben weer helemaal bij! Op dit weekend na dan, maar dit weekend heb ik mij alleen op mijn practicumverslagen gestort en de eerste ronde van de finales van het AFL seizoen gezien uiteraard!
Voor de geïnteresseerde een verslag van de wedstrijden en de opbouw van de finales morgen (er is nu in ieder geval tenminste minimaal nog één Crows-fan in het land). De rest van jullie hebben hard genoeg gewerkt en dan weet je dat je de oplage van morgen lekker op de mat kan laten liggen!

De komende twee weken meer hard werk, want nog maar 4 studieweken te gaan, maar mochten er spectaculaire dingen gebeuren of mocht ik meer flauwe anekdotes te vertellen hebben, zal ik dat zeker laten weten. En daarna de 18e is het voor mij ook eindelijk festivaltijd!

Tot ziens, slaap zacht en een zalig Pasen alvast.

  • 06 September 2009 - 11:49

    Ton:

    Lekker bezig Peer, prima cijfers ook!

  • 06 September 2009 - 21:33

    Peer:

    Hey Ton, nu moet ik zelfs gaan vragen over welke Ton we het hebben... Maar volgens mij is dit die kleine kale man uit Heerle, niet? Zo niet mijn excuses heer B. ;) Wel erg bedankt, ik ben er voor aan het werken, dus ik ben blij dat de cijfers dat ook weergeven.

  • 06 September 2009 - 22:00

    Sara :

    nu nog die cijfers voor statistiek in november en je bent het mannetje! :p

  • 06 September 2009 - 22:35

    Peer:

    Ja, dank voor de herinnering :S

  • 07 September 2009 - 07:02

    Soppie:

    ah joh statistiek wordt vast veel makkelijker als je het voor de tweede keer doet;) gewoon alles gooien op een goede Interim.
    btw.. wist jij al dat ik na de tweede periode mijn bachelor diploma in mijn zakkie kan stoppen?? was te laat met master aanmelden dussss nu heb ik ineens een half jaar over.....

    de vakken die je volgt lijken me echt heel erg leuk:D

    dikke kus!

  • 07 September 2009 - 07:07

    Soppie:

    ooh trouwens! als je wat foto's wil zien van schotland, ik heb er een aantal op mijn hyves gezet!

  • 07 September 2009 - 09:04

    Peer:

    Zien er erg goed uit die foto's Soppie! Wat staan jullie er heerlijk op als jullie :).
    Het ziet er inderdaad naar uit op de plaatjes dat het niet geniaal warm was, maar wel erg prachtige omgeving zeg!!

    Erg relaxt dat je nog steeds op schema ligt trouwens!! Tropische was nog wel een ok cijfer aan het einde he ;). En door mijn tripje hier kunnen we alsnog samen onze bachelor ophalen :)

    Wel balen dat je te laat was voor je master zeg... Ik wilde eerlijk gezegd in mijn eerste weken terug kijken voor een master in Noorwegen, dus ik hoop dat dat nog kan... En anders zal ik ook een half jaartje moeten werken daar voor ik kan beginnen ben ik bang :(. Maar goed, dat is allemaal als, als, eerst veel succes met periode 1 daar en groeten aan al onze vriendjes en vriendinnetjes!

  • 07 September 2009 - 17:37

    Opa En Oma:

    Leuk weer wat van je te horen
    En fijn dat je zulke goede cijfers haalt.
    we zijn er zeker van dat het je allemaal gaat lukken sukses!

  • 08 September 2009 - 04:24

    Peer:

    Hey opa en oma, heel erg bedankt :)
    Ik ben er zelf ook heel blij mee en ga er eigenlijk wel van uit dat ik alles hier ga halen inderdaad. Ga alleen nog even mijn best doen om zo goed mogelijk voor de dag te kunnen komen met mijn cijferlijst ;)

  • 08 September 2009 - 09:17

    Peer:

    Ik dacht overigens dat ik te ver ging met mijn kritieken op de nieusitems die achter lopen hier, maar vandaag werd ik weer gerust gesteld: Ze lopen echt ruim achter.

    Topic van de dag was de mogelijke schade die drempels doen aan je auto. Wel erg leuk was de gepassioneerde verslaggever, dus wilde zijn eindopmerking toch even delen. Daarbij linkte hij drempels ook aan een hoger brandstofgebruik door meer remmen en gas geven en daarmee was de link naar global warming snel gemaakt. Gelukkig ging hij niet over de top: "Speedbumps, the governments way of rewarding you paying tax by taxing your car, while killing polar bears in the arctic."

  • 08 September 2009 - 21:29

    Peer:

    Hey Soppie, heb het verkeerd gelezen! Je bent al na per 2 klaar, jij bent helemaal lekker bezig...! Was al snel gaan kijken of ik in Noorwegen nog wel op tijd zou zijn :P
    Maar gefeliciteerd! Dan kan ik dus wel helemaal geen vakken meer met je volgen :(
    En hoe ben je aan voldoende niv. 3 vakken gekomen dan? Of ga je die nu doen?
    X

  • 11 September 2009 - 15:08

    JW:

    Mooie cijfers, inderdaad, Don Pedro. Dat vissen onder schooltijd klinkt ook goed.

  • 11 September 2009 - 23:27

    Peer:

    Ja dank JW, heb gisteren ook een 6.8 terug gekregen, dus het gemiddelde gaat achteruit ;)
    En vissen en surfen gebeurt hier genoeg onder collegetijd, maar niet voor mij hoor, ik krijg alleen een hoop vissen en dan vooral namen van vissen te verwerken...

  • 12 September 2009 - 06:25

    Soppie:

    hee peer!

    ik blijf misschien nog voor de rest van het jaar vakken volgen hoor;) dus wees gerust. maar ik weet t ook niet hoe dat met die niveau 3 vakken zit, op osiris stond dat ik nog maar 7,5 studiepunt(wel niveau 3) miste, en mijn scriptie. maar evolutiebiologie was dubbel getelt, dus een vakje extra. maar dat gaat als het goed is lukken na deze periode.

    maarja wat kan je doen in een half jaar...... makkelijkste is natuurlijk extra vakken volgen in Utrecht. dus misschien doe ik dat ook wel.

    succes daaro down under!!!!!!!!!!!

    liefs

  • 12 September 2009 - 13:01

    Peer:

    Thanks :). En dat is een hele geruststelling inderdaad :D
    Misschien dat er iets is dat je al voor je masterprogramma kan gebruiken? Of die leuke cursus Engels schrijven die we in de mail hadden :P. En anders is een beetje geld verdienen ook niet slecht natuurlijk.. Wel erg tof dat je ineens tijd over hebt zeg! Dat is nooit erg...

    Veel succes met periode 1 in ieder geval en tot de 2e!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Australië, Warrnambool

Daar van benee

Recente Reisverslagen:

16 Oktober 2009

Finale!

28 September 2009

Tentamens en de nerd uithangen

22 September 2009

Blueprint festival

12 September 2009

Sport en uni update

07 September 2009

Eerste ronde footy finals
Peer

World trip time!

Actief sinds 09 Juni 2009
Verslag gelezen: 355
Totaal aantal bezoekers 319551

Voorgaande reizen:

14 Juli 2014 - 01 Augustus 2014

Round trip to Romania

08 April 2014 - 19 April 2014

Florida

02 Juli 2013 - 10 Juli 2013

Croatia & Ljubljana

27 Maart 2013 - 20 Juni 2013

PhD in coral symbiosis Wellington NZ

10 Augustus 2012 - 27 Januari 2013

Onze 6maand huwelijks/wereldreis :)

20 Juli 2012 - 29 Juli 2012

Cavaillon France

13 April 2012 - 16 April 2012

Verhuis JW

19 November 2011 - 15 Maart 2012

Seagrass dynamics Indonesia

06 Juli 2011 - 16 September 2011

Texel

24 Januari 2011 - 03 Juli 2011

Curacao spongebob

10 Mei 2011 - 24 Mei 2011

Montreal Wedding & NY

15 Augustus 2010 - 29 Augustus 2010

"Portugal"

15 Juni 2010 - 23 Juni 2010

Mexico

01 Juli 2009 - 11 November 2009

Daar van benee

29 Mei 2009 - 01 Juni 2009

Weekendje Bergen

12 April 2009 - 19 April 2009

Curacao

13 Juli 2008 - 31 Juli 2008

Baltic

01 Oktober 2007 - 30 Juni 2008

Weekendjes Londen

03 Juli 2007 - 13 Juli 2007

Moneglia

31 Januari 2007 - 13 Februari 2007

Kenia safari

06 Augustus 2006 - 18 Augustus 2006

Mansion Italy

20 Februari 2006 - 07 Maart 2006

Sri Lanka

01 December 2005 - 08 December 2005

Marsa Brayka Bay

10 Augustus 2005 - 17 Augustus 2005

Renesse 05

10 Augustus 2004 - 17 Augustus 2004

Chersonisos

10 Augustus 2003 - 19 Augustus 2003

Istrie

10 Augustus 2002 - 17 Augustus 2002

Renesse 02

07 Maart 2002 - 14 Maart 2002

Dominica

16 September 2001 - 29 September 2001

Lla Franc III

10 Augustus 2001 - 17 Augustus 2001

Renesse 01

08 Juni 2001 - 15 Juni 2001

Hurgada II

11 Mei 2001 - 13 Mei 2001

Formule1 weekend Oostenrijk

10 Augustus 2000 - 17 Augustus 2000

Renesse 00

30 Mei 2000 - 08 Juni 2000

Hurgada I

16 Oktober 1999 - 23 Oktober 1999

Islas Medas

10 Augustus 1999 - 17 Augustus 1999

Renesse 99

23 Oktober 1998 - 01 November 1998

Llafranc II

02 Augustus 1998 - 15 Augustus 1998

Wedding party Ireland

10 Mei 1998 - 17 Mei 1998

Rome reis

18 Oktober 1997 - 25 Oktober 1997

Llafranc I

10 Augustus 1996 - 17 Augustus 1996

Lugano

29 Juli 1995 - 09 Augustus 1995

St. Petersburg

10 Augustus 1994 - 24 Augustus 1994

France/spain camping

10 Augustus 1993 - 24 Augustus 1993

Rondreis Tsjechoslwakije

10 Augustus 1990 - 13 Augustus 1990

Weekendje Brussel

10 Augustus 1989 - 24 Augustus 1989

Spanje J. Magnus

10 Augustus 1987 - 17 Augustus 1987

Texel

10 Augustus 1986 - 17 Augustus 1986

Spanje Calpe

Landen bezocht: